Kanskje fotorealistisk grafikk ikke er så viktig?
Det er alltid moro å se hva som slår an på Steam, spesielt siden det ganske i det siste ofte har vist seg å være spill fra mindre utgivere og utviklere. Så det var ekstra artig å se Deltarune klatre helt til topps på både den norske og den internasjonale toppselgerlisten, spesielt siden det strengt tatt ikke ser ut som noen potensiell toppselger.

Men det er det altså. Spillet ble sluppet i går, og har allerede cirka 9000 brukeranmeldelser. Det er ingen fast formel på hvor mange salg hver brukeranmeldelse representerer, men det ser ut til at det typisk ligger rundt 30 salg per brukeranmeldelse for helt nye spill (skjønt noe mindre om et spill blir veldig godt mottatt, da folk er ivrigere med pennen da).
På grunn av måten Steam regner ut toppselgerne på må dette spillet, som koster 250 kroner, minst selge dobbelt så mye som et spill som koster 500 kroner for å kunne passere det på lista. Nummer to er tilfeldigvis norske Dune: Awakening, som koster 549 kroner. Så alt i alt: Dette spillet har solgt noen kopier.
Nå er jeg selvsagt klar over at Deltarune ikke er et hvilket som helst spill. Det kommer fra skaperen av Undertale, som har blitt en enorm indie-suksess i årenes løp, og Undertale-spillerne har sikkert gledet seg enormt. Undertale koster forresten 17,50 kroner akkurat nå, så hvis du ikke aner hva greia er med disse spillene går det jo an å starte der.
Jeg har utrolig nok ikke spilt Undertale enda, selv om det ligger på kontoen min, så alt jeg kan si er at det visstnok er litt mer enn hva den JRPG-aktige overflaten indikerer, og at det så langt jeg forstår lønner seg å vite så lite som mulig om det før man starter. Her er en trailer: