Ron Gilbert, hoveddesigneren bak Monkey Island-spillene slipper spill sammen med MicroProse.
Gårsdagens Gamescom-åpningsshow var fullspekket av … ting. Det var et mildt sagt kaotisk show, der vi fikk et langt og kjedelig Call of Duty-intervju i det ene øyeblikket, en hyperaktiv anime-trailer i det neste, så litt akkustisk og følelsesladet fremføring av en låt fra Clair Obscur etterfulgt av stridsvogner som sladdet rundt akkompagnert av tungrock. Og så mange grøsserspill.
Midt i det hele … en annonsering av et nytt spill fra Ron Gilbert, mannen som i sin tid ledet utviklingen av de to første Monkey Island-eventyrene og i de senere årene har kommet tilbake til sjangeren han var med å popularisere med spillene Thimbleweed Park og Return to Monkey Island.

Med det i mente får du selvsagt ingen premier for å gjette at det nye spillet hans er et … vertikalskrollende action-roguelike ved navn Death by Scrolling. Vel, okay, det var ikke det jeg hadde forventet, men så vet jeg jo også at Gilbert alltid ser ut til å ha hatt et stort behov for å gjøre nye ting, og at han antakeligvis hadde fått et surt oppstøt om han måtte lage enda et eventyrspill.
(selv om det jo muligens er eventyrspillene han har gjort best … hvis du husker spill som Deathspank og The Cave, husker du dem sikkert akkompagnert av mild skuffelse)
Death by Scrolling ser uansett spennende nok ut. Du løper rundt i uendelige, dataskapte miljøer på jakt etter skatter, utstyr og erfaringspoeng, med den vrien at du ikke styrer kameraet. Det flyttes ubønnhørlig oppover som i et klassisk SHMUP, og om du ikke klarer å holde tritt kverkes du umiddelbart. Death by Scrolling, altså.
Hvis du følger med på Gilberts egen blogg, slik jeg strengt tatt også burde gjort, er Death by Scrolling gammelt nytt. Så der kan du faktisk lese ganske mye om spillet. Ellers finner du det nå på Steam, der du kan slenge det på ønskelista. Artig nok er det MicroProse som gir det ut. Jeg håper ikke de brukte hele årets markedsføringsbudsjett på Gamescom Opening Night Live…
Trailerino: