Spillhistories fredagsmagasin, uke 36

Lurer du på hva som har skjedd denne uken? Lur ikke lenger, klikk deg heller inn her.

Hver fredag i de siste ukene har vi publisert en oppsummering av nyheter og retrorelaterte spillutgivelser, med litt ekstra godsaker. Enn så lenge er dette fortsatt et eksperiment, som avhenger av både lesertall og engasjement rundt disse artiklene. Vi ligger litt under der vi bør være på begge deler akkurat nå.

Så del dem gjerne litt rundt, og ikke glem å komme tilbake for mer neste fredag!

NB: Hvis det skjer noe du føler bør dekkes i en av disse artiklene, tips oss gjerne i kommentarfeltet eller på Discord!

Retronytt og mer

Her samler jeg kunngjøringer, rykter og andre nyheter som ikke går under nylanseringer.

Microsoft har gjort BASIC for 6502-prosessorer «open source»

Visste du at det var Microsoft som lagde BASIC for Commodore 64? Og flere andre 8-bits datamaskiner, som Apple II (vi ser da bort fra Apples opprinnelige Integer BASIC, som de raskt byttet ut)? Faktisk ble denne BASIC-varianten laget allerede i 1976, og Commodore kjøpte en versjon i 1977. Siden Commodore var veldig glad i å spare penger, kom de aldri med noen store oppdateringer for denne – så nå vet du hvorfor Commodore 64 sin BASIC-variant er så episk dårlig til å utnytte seg av maskinens avanserte grafikk- og lydegenskaper (du må i praksis bruke POKE-kommandoen for å manipulere maskinens minneaddresser direkte).

Nå har Microsofts BASIC for maskiner med MOS 6502-prosessorer og tilsvarende blitt «open source». Jeg aner ikke hva det betyr for fremtiden, men det vil kanskje tillate nye Commodore å lansere nye maskiner med en oppgradert men bakoverkompatibel BASIC-versjon. Noe ala Ron Gilberts Graphics BASIC? Eller hva med en PC-versjon der du kan laste inn kode fra sytti- og åttitallet og kjøre det sømløst i dag? Les mer hos Microsoft. Koden er på GitHub.

Puzzle Quest kommer tilbake

Jeg husker da jeg først ble fullstendig hektet på PC-demoen av Puzzle Quest: Challenge of the Warlords (som ja, ble designet av skaperen av de klassiske Warlords-strategispillene og foregikk i samme verden som dem). Uheldigvis var spillets japanske utgiver fullstendig uinteressert i PC-lanseringer, så selv om demoen ble en aldri så liten farsott på nettet og spillet var ferdigutviklet for PC måtte vi vente nesten et helt år på en motvillig lansering. Tidene har heldigvis forandret seg.

Serien har vel hatt sine opp- og nedturer («free to play»-spillet Puzzle Quest 3) siden den gangen, men nå jobbes det med en nyversjon av originalen. Forhåpentligvis holder den seg trofast til originalens finurlige kombo av «match 3»-pusling og rollespill, uten å blande inn «moderne» elementer. Vi loves alt innholdet fra Challenge of the Warlords, Revenge of the Plague Lord og The Legend Returns. Lanseringen finner sted på PC (Steam) og konsoll allerede 18. september.

Her er skuespillerne i Street Fighter-filmen

Trenger verden en ny Street Fighter-film? Nei, men så lenge vi slipper flere Marvel-filmer, så går jeg med på det (vent, får noe på øret her … vi slipper ikke flere Marvel-filmer. neivel). Uansett, lurer du hvem som kommer til å spille Chun-Li? Den komplette rollelisten har nylig blitt offentliggjort, og du finner den blant annet hos Push Square. Filmen kommer 16. oktober … 2026.

Klassiske Ys-spill til moderne plattformer

Edia har sikret seg rettighetene til å overføre en rekke spill i Ys-serien, som opprinnelig kom til PC Engine, til moderne plattformer. Disse utgivelsene vil finne sted i løpet av deres finansår 2026-2027, og detaljene kommer senere. Stikk innom Gematsu for å se en liste over spill.

Castle of Heart får nyversjon

Er 2018-spill «retro»? Vel, jeg vet ikke. Men Castle of Heart, som kom til Switch da og har holdt seg eksklusivt for den plattformen siden, kommer nå i en «massivt oppgradert» ny versjon for konsoll og PC (Steam). Den slippes 5. oktober. Selve spillet er et sideskrollende action-/plattformspill med 3D-grafikk. Som du ser i traileren:

Spillbar demo av Amiga-spillet The Gate

Spillutvikler Fabio Falcucci har sluppet en demo av hans kommende Amiga-spill The Gate. Du finner den på Patreon. Dette spillet ser ut til å være et sci-fi detektiveventyr med et menybasert kontrollsystem og plattformspillelementer. Han utvikler det i AMOS Professional.

Out Run for Game Boy Color

Er ute nå! Dette er jo selvsagt en fullstendig uoffisiell versjon, men den ser ganske kul ut. Du finner spillet på Itch.io.

Out Run for Amiga

Har fått en stor oppdatering! Dette er altså også en uoffisiell versjon. I stedet for den elendige offisielle utgaven US Gold ga ut for plattformen, er denne mer eller mindre arkadeperfekt. Også på Itch.io. Her trenger du imidlertid også ROM-filen til arkadeversjonen, som naturlig nok ikke er på Itch.io.

Ports of Call-aktige Freight Manager slippes i dag

Frakt varer på de syv hav, litt som i klassiske Ports of Call. Dette er et norskutviklet spill, og det får «early access»-lansering i dag. Vi snakket med utvikleren i forrige uke, så les intervjuet vårt for mer informasjon. Du finner spillet på Steam.

Plattformspillet Yoka-Replaylee har fått dato

Yoka-Laylee ble beskrevet som et kjærlighetsbrev til klassiske 3D-plattformere. Nå får det selv en nyversjon, med alt fra modernisert grafikk til en forbedret historie. I tillegg har de gamle minispillene blitt byttet ut med isometrisk plattformhopping. Spillet slippes på alle plattformer den 9. oktober, og her er en fersk trailer:

Nye retrolanseringer

Her lister jeg opp gamle spill relansert på nye plattformer, samt nyversjoner, samlepakker og slikt. Jeg kan også ta med et og annet helt nytt spill laget i retrostil, nye oppfølgere til gamle spill eller nye spill på retroplattformer.

Fear Effect

Fear Effect er et actionspill fra år 2000 som fikk mye oppmerksomhet på grunn av sin filminspirerte presentasjon og måten det brukte «cel shading» for å gi grafikken et animasjonsfilmaktig preg. Her følger vi tre leiesoldater på jakt etter den forsvunne datteren til en styrtrik toppleder i Triaden. Deres plan er egentlig å presse ham for penger når de finner henne, men ting går selvsagt skeis. Opprinnelig kom Fear Effect kun til PlayStation 1, men det er nå relansert for nye PlayStation-konsoller samt Switch og PC (Steam).

Samme spill som før, men visstnok med litt bedre kontroller samt lagring og lasting av spill, spoling og så videre. Trailer:

Everybody’s Golf Hot Shots

Everybody’s Golf-serien har helt siden 1997 levert et morsomt alternativ til de tørre spillene som har preget golfsjangeren. Nå er den tilbake i akkurat samme stil som før, riktignok med en ny utvikler bak rattet (Hyde, ikke Clap Hanz). Forvent søte animefigurer, en Pac-Man eller to, oget relativt enkelt kontrollsystem som likevel byr på en del dybde. Spillet er ute på PlayStation 5, Switch og PC (Steam).

Attic Arcive

For et par år siden gikk det knapt en uke mellom hver gang vi skrev om ett eller annet nytt fra Pixel Games UK. De har vært stille lenge nå, men nå har de gitt ut en ganske så eklektisk samling med emulerte retrospill for Commodore 64, ZX Spectrum og Amstrad CPC. Her er en liste:

• Ah Diddums (for C64 og ZX Spectrum)
• Arcadia (for C64 og ZX Spectrum)
• Armageddon (for C64 og ZX Spectrum)
• B.C. Bill (for C64 og ZX Spectrum)
• Gilligan’s Gold (for C64, Amstrad CPC og ZX Spectrum)
• Mutant Monty (for C64, Amstrad CPC og ZX Spectrum)
• Mutant Monty and the Temple of Doom (for ZX Spectrum)
• Mutants (for C64, Amstrad CPC og ZX Spectrum)
• N.O.M.A.D. (for C64, Amstrad CPC og ZX Spectrum)
• Paws (for Amstrad CPC og ZX Spectrum)
• Superkid (for C64, Amstrad CPC og ZX Spectrum)
• Skatin’ USA (for C64, Amstrad CPC og ZX Spectrum)
• Superkid in Space (for C64, Amstrad CPC og ZX Spectrum)

Noe for enhver smak, altså – jeg liker at man får ulike utgaver av de individuelle spillene. Denne pakken er kun ute for Xbox Series X|S, av en eller annen grunn. Alle disse spillene er ute på Steam allerede, men der selges de individuelt og alt blir veldig mye dyrere (Pixel Games har jo også en helt fantastisk tullete prisstrategi på Steam, der de skalerer prisene på individuelle spill basert på hvor mange versjoner du får med…)

Forsaken 64

Nintendo 64-versjonen av Descent-inspirerte Forsaken har blitt sluppet på Switch Online + Expansion Pack. Dette spillet er kun tilgjengelig via «voksen»-versjonen av Switch Online-appen. Selv om jeg mistenker den en gang så mye omtalte nakenreklamen det fikk (litt NSWF, men kun i åpne kontorlandskap) ikke er inkludert i spillet.

PS: Husk at Nightdive Studios lanserte Forsaken Remastered for noen år siden.

Neyyah

Neyyah er et førstepersons pek-og-klikk-eventyr i Myst-stil. Med forhåndsrendret grafikk og alt! Jeg hopper over detaljene, siden jeg allerede har skrevet en mye større artikkel om denne MicroProse-utgivelsen.

iF-16 Fighting Falcon

MicroProse har ikke bare sluppet Neyyah denne uken, neida, de har også sluppet iF-16 Fighting Falcon på Steam. Dette er som navnet hinter litt om en kampflysimulator (jeg tror i-en i starten der er en referanse til originalutgiver Interactive Magic). Spillet kom opprinnelig i 1996, og det ble utviklet av sjangerlegendene i Digital Integration. Det har også et svært godt rykte, og skilter blant annet med en dynamisk kampanje av den typen som ser ut til å være en tapt kunst i dag.

Mach Breakers

Ukens Arcade Archive-utgivelse på PlayStation og Switch. Mach Breakers er et futuristisk sportsspill der syv atleter kjemper mot hverandre i tolv ulike disipliner. Det ser ganske rart ut. Spillet kom opprinnelig i 1995, og støtter opp til fire spillere. Ta en titt på traileren (jeg mener det):

Antikiller

Enda et av disse elendige, russiske skytespillene fra 2000-tallet som av en eller annen grunn har blitt kultspill. Dette er til og med basert på en film. Vi kan som vanlig takke Strategy First for relanseringen (på Steam). Den eneste grunnen til at dette spillet har fått et eget avsnitt er at jeg fant en artig artikkel om det på PC Gamer.

Noen flere…

  • Clobber Barons – Sideskrollende slåssespill med søt, åtti-/nittitallsinspirert grafikk
  • Casebook 1899 – Pek-og-klikk-mordmysterium satt til attenhundretallets Tyskland.
  • Cybertaxi: Lunatic Nights – Blodig actionspill som minner meg ganske mye om Quarantine. Men med moderne grafikk og muligheten til å gå ut av bilen. Dette er ute i «early access».
  • Planetary Life – Dette spillet kom egentlig for noen uker siden, men jeg syntes det virker veldig spennende. Husker du SimEarth fra Maxis? Dette ser ut som noe slikt.
  • Plan B: Terraform – Apropos. Dette er et strategispill der du skal terraforme Mars. Kom akkurat ut av «early access».
  • Jetrunner – Norskutviklet førstepersons parkour/actionspill. Jeg har fått anmelderkopi av dette, og forventer å få noe ut neste uke.
  • Antinarkomania – Enda en russisk greie fra Strategy First. Her er det narkotikakriminalitet du må til livs. Men dette er faktisk ikke et skytespill, i stedet er det inspirert av The Lost Vikings. Og det er gratis (skjønt det har skjedd før at denne utgiveren har glemt å sette pris, og så gjort det i ettertid).

Hentet fra nettet

Kule artikler og andre greier fra nettet. Del gjerne dine egne ting i kommentarfeltet!

  • Second Wind – Savner du Zero Punctuation? Det er i så fall fordi du ikke har fått med deg at Ben «Yahtzee» Croshaw fortsatt holder på. Stikk innom YouTube-kanalen til Second Wind, der hans spalte heter Fully Ramblomatic. Jeg ser de sliter med algoritmene for tiden, så de setter sikkert pris på et besøk.
  • DR Koncerthuset – Danmarks svar på Kringkastingsorkesteret hadde en TV-sendt symfonikonsert med spillmusikk for en stund siden, og mye av dette har funnet veien ut på YouTube-kanalen deres. I går la de for eksempel ut sin versjon av Skyrims tittelmelodi.
  • Bullfrog in the Dungeon – Nok en glimrende sak fra Jimmy Maher, denne gangen om historien bak Dungeon Keeper.
  • Rollercoaster Tycoon (or, Microprose’s Last Hurrah) – Nok en glimrende sak fra Jimmy Maher, denne gangen om historien bak Rollercoaster Tycoon (poenget er: legg Digital Antiquarian i bokmerkene)
  • Kazeta – Et spennende, spillfokusert operativsystem. Sikkert noe for de av dere som liker sære prosjekter.

Fra DR Koncerthuset – tittelmelodien og den artigste (om ikke nødvendigvis beste) av låtene fra Baldur’s Gate III:

Uken på Spillhistorie.no

Jeg brukte mye tid denne uken på å transkribere et intervju med Howard Scott Warshaw, den smått legendariske Atari-programmereren som er kjent for å ha laget et av de beste spillene for Atari 2600 – Yar’s Revenge. Ah, og E.T. Han snakket som et maskingevær, så det ble nesten 10 000 ord. I fremtiden må jeg bruke KI for slikt. Uansett, her er intervjuet (på engelsk).

RuneQuest: Warlords.
RuneQuest: Warlords.

Jeg rakk også å få ut en sniktitt på RuneQuest: Warlords, som nesten ingen har lest. Så, eh, fiks det nå? Dette er et turbasert taktikkspill under utvikling hos gjengen bak den halvferske Oblivion-nyversjonen. I tillegg delte jeg mine meninger om Neyyah, som jeg så vidt nevnte i delen om nye retrolanseringer. Det er et spill i klassisk Myst-stil, både på godt og vondt.

Pluss: Arkadeturnering i Kristiansand, og en fredagsquiz med enda flere vriene spill for PC (og Amiga).

Spillhistorie.no for ti år siden

Hvilke spill gleder du deg til i september? Her er spillene vi (jeg, Kristian og Mats) gledet oss til i september 2015. Mye snadder der!

The Secret of Monkey Island er 35 år i disse dager. Men det slipper jeg jo å skrive om, fordi jeg lagde en fin artikkel da det var 25 år for ti år siden. Jeg skrev også en artikkel om en hel rekke nylanserte eventyrspill for Commodore 64.

Ah, og jeg prøvde meg som produsent av legemidler i Big Pharma. Et spill jeg beskrev som Theme Hospital krysset med SpaceChem og Tetris.

Tusen takk for støtten på Ko-Fi

Det tar mye tid og arbeid å drive Spillhistorie.no, selv om jeg er utrolig heldig og får hjelp fra en rekke fabelaktige mennesker. Hvis du setter pris på det jeg gjør, er det lov å svippe innom Ko-Fi og kjøpe meg en kopp kaffe (eller to, til og med). I så fall blir jeg veldig glad! Tusen takk til dere som støtter meg allerede!

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.