Deus Ex Remastered ble kunngjort i går.
Mens System Shock 2 var spillet som moderniserte «immersive sim»-sjangeren, var Warren Spectors cyberpunk-epos Deus Ex spillet som i år 2000 gjorde den til noe alle snakket om. I skinnstøvlene til UNASCO-agent JC Denton gravde vi oss gjennom lag på lag av konspirasjoner, i en dyster men fascinerende visjon av fremtiden.

I tillegg til handlingen og bakgrunnshistorien var det først og fremst «immersive sim»-elementene som gjorde at Deus Ex ble så populært. Her var hvert oppdrag designet slik at du kunne løse det på en rekke ulike måter, og fullstappet av hemmeligheter som inviterte til ekstra utforsking.
Får nyversjon i 2026
Nå har den amerikanske spillutgiveren Aspyr kungjort Deus Ex Remastered. Deres versjon av spillet gir grafikken en liten overhaling – figurene er oppgradert til 2004-nivå(*) og passende nok fått «ragdoll»-fysikk, mens spillet har fått ny lyssetting med dynamiske skygger, samt oppskalerte teksturer og partikkeleffekter.
Ellers har spillet fått autolagring, moderne kontrollerstøtte, støtte for moderne oppløsninger og flere monitorer samt de forventede «achievement»-systemene og støtte for lagring av spill i nettskyen. Lanseringen er satt til 5. februar for «alle» plattformer (inkludert Steam), og her er en trailer:
* Dette med 2004-nivå var en spøk fra min side, men hvis du nå har sett traileren, tror jeg du skjønner hva jeg mener. Uansett, flott å se Deus Ex tilbake, og jeg skal vente med å dømme spillet til jeg eventuelt har prøvd det selv (*).
* Skjønt jeg har kanskje mer lyst til å installere GMDX på originalutgaven, som forøvrig koster under 10 kroner på Steam akkurat nå.
Aldri kommet lenger enn Hong Kong, så frister å prøve med
https://www.gog.com/en/game/gmdx
Ja