Førsteinntrykk: Cleared Hot

Ånden til Desert Strike flyr igjen i et nytt helikopteractionspill fra MicroProse.

Hadde jeg skrevet denne teksten for et annet nettsted, ville jeg kanskje latt være å starte med å snakke om et over 30 år gammelt spill. Men dette er Spillhistorie.no, og de av dere som ikke vet hva Desert Strike er kan faktisk bare klikke på denne fine lenken her for å finne ut av det. Desert Strike – og oppfølgere som Jungle Strike og Urban Strike – er nemlig den åpenbare inspirasjonskilden for det nylanserte «early access»-spillet Cleared Hot, og hvis du er en av de ganske mange som satte pris på disse klassikerne og kunne tenke seg noe nytt i samme gate har du det her.

Desert St... jeg mener, Cleared Hot.
Desert St… jeg mener, Cleared Hot.

Samme gate betyr altså action sett skrått ovenfra, der du styrer et kamphelikopter rundt i åpne miljøer for å oppnå ulike mål. Typisk å bokstavelig talt plage livet av fiender på bakken, og ødelegge alle greiene deres i samme slengen. Du er utstyrt med maskinkanoner som har uendelig med ammunisjon (men som kan overopphetes), samt missiler av ulike typer som du kan plukke opp ammunisjon til underveis. Jeg tror ikke vi skal tenke for mye på hvordan du faktisk lader nye missiler mens du samtidig flyr helikopteret – dette er et arkadespill, ikke et simulatorspill.

Men det er ikke dermed sagt at det ikke har et lite snev av autentisitet over seg, for selv om måten du styrer helikopteret på er superforenklet har kontrollene en viss tyngde som gjør det å fly til en tilfredsstillende opplevelse i seg selv.

Helt Texas

Ikke rart de rømmer når innhegningen er åpen og det ikke er noen som passer på!
Ikke rart de rømmer når innhegningen er åpen og det ikke er noen som passer på!

Spillet følger Travis, en veteran fra det amerikanske militæret som nå har bosatt seg et eller annet sted i Texas. Her får han kjøpt seg et helikopter, primært for fredelig bruk. Men så angripes stedet av væpnet milits, som Travis må overvinne kun ved hjelp av helikopterets vinsj og gripeklo. Etter å ha slengt dem avgårde håper han det er det, men neida – de kommer tilbake, enda hissigere enn før. Heldigvis kontaktes han av en mystisk fyr som kaller seg Desert Mike, og som hevder han representerer myndighetene. Han har tilgang på våpen, og penger. Og interesse av at militsen skal knuses.

Men dette er selvsagt lettere sagt enn gjort, for militsen støttes av en stormannsgal milliardær tungt involvert i romfart (hm, hvem kan han være inspirert av, tro?). Og han har sin egen private hær med rimelig avansert skyts. Siden myndighetene forøvrig later som ingenting skjer, blir det Travis (og den lokale politistyrken) mot røkla. Skjønt Desert Mike har åpenbart kontaktene i orden, for etter hvert som pengene renner inn på kontoen kan Travis kjøpe nye helikoptre og plenty av våpensystemer vi liker å tro at sivilister generelt ikke får tilgang på – selv ikke i Texas.

Tidligversjonen som ble lansert forrige uke har det første av spillets tre kapitler, og foregår utelukkende i ørkenmiljøene Texas. Den byr på tolv oppdrag, før Travis vender nesa mot neste sted i spillet, et jungelområde som skal implementeres senere. Enda litt senere kommer spillets siste kapittel, med kamp i urbane og snødekte områder.

Krig mot oljen.
Krig mot oljen.

Varierte oppdrag

Oppdragene som er i spillet nå er relativt varierte, og eskalerer i både kompleksitet og vanskelighetsgrad utover i kampanjen. Her får vi alt fra rett-frem angrep på fiendebaser til (heldigvis ikke grusomme) eskorteoppdrag og til og med en slags «bosskamp» helt på tampen. De fleste har flere faser, og skriptede hendelser underveis – ofte akkompagnert av overraskende morsomme dialoger levert av dyktige skuespillere.

Det jeg føler mangler litt per nå er de litt mer Desert Strike-aktige oppdragene der du må tenke litt taktisk underveis. Oppdrag der du får flere spesifikke mål og der du må vurdere rekkefølgen du gjør ting ettersom de påvirker situasjonen og andre ting på slagmarken. Rett og slett mer dynamikk – Cleared Hots oppdrag er veldig tydelig skriptet, i så stor grad at du kan se hvordan fiendene rett og slett bare teleporteres inn hvis du befinner deg på rett (eller vel kanskje heller «feil») sted. Jeg klager ikke, for de er alle underholdende, men jeg tenker at hvis resten av det planlagte spillet skal holde på oppmerksomheten er dette noe utvikleren bør tenke på.

Men det er altså ordentlig gøy å spille Cleared Hot, og spillet klarer fint å vekke følelsen av at man koser seg med en åndelig oppfølger til Desert Strike. Det er akkurat så taktisk at du må tenke før du handler – blundrer du inn i angrepsradiusen til et par antiluftskytssystemer uten å være forberedt kan oppdraget kjapt være over, og det gjelder å være smart når du gradvis tar fiendens forsvarssystemer fra hverandre. I tillegg gjelder det jo å konservere de gode våpnene, og vite når du skal fyre løs med et par missiler.

Fin bro, synd h... glem det.
Fin bro, synd h… glem det.

Spillet gjør også et poeng av fysikken – altså det å bruke vinsjen til å plukke opp fiender eller andre (gjerne eksplosive) gjenstander og kaste dem rundt. Det er til og med mulig å grabbe innkommende missiler og slenge dem tilbake dit de kom fra, om du har stålkontroll (det har ikke jeg). Akkurat dette er riktignok litt kulere på papiret enn i virkeligheten – altså, det skaper morsomme situasjoner og er kult at mulighetene er der, men de konvensjonelle løsningene er nok fortsatt de beste. Så skal det jo også sies at dette skaper ekstra varighet for de litt mer fantasifulle spillerne. Jeg tviler på at det er mulig å fullføre alle oppdragene kun ved hjelp av vinsjen, men det skulle ikke forundre meg om folk prøver.

Konklusjon

Cleared Hot er skikkelig gøy. Herlig helikopteraction som utvilsomt vil appellere til folk med erfaring fra Strike-spillene, men sikkert også de fleste andre som liker ting som store eksplosjoner, tøffe maskiner og plenty av splatting av små infanterister. Kampanjen spillet er pakket inn i er akkurat så tøysete og virkelighetsfjern at man kan kjøre på med god samvittighet, og humoren fikk meg faktisk til å flire noen ganger.

Antiluftskyts skaper krøll.
Antiluftskyts skaper krøll.

Som vanlig med «early access»-spill er det jo alltid visse forbehold som må tas før man anbefaler. Spillet er ikke direkte stort per nå – selv brukte jeg i overkant av tre timer på det tilgjengelige kampanjeinnholdet, noe som sikkert er litt mer enn gjennomsnittet. Utenom en liten sandkasse der du kan teste nyinnkjøpte krigsmaskiner er det ikke noe annet innhold. Utvikleren har lagt ut et veikart over den videre utviklingen av spillet, som skal foregå over en periode på seks til tolv måneder. En av de første tingene på plakaten er sideoppdrag og innhold som er ment å skulle spilles flere ganger, så det lover jo godt.

Jeg hadde det i alle fall veldig gøy med Cleared Hot, og krysser fingrene for at resten av spillet blir like bra når det etter hvert rulles ut.

Cleared Hot er ute i «early access» på Steam nå. Vi mottok anmelderkode fra MicroProse. Her er en trailer:

Legg igjen en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.