Order of Battle: Pacific er et turbasert strategispill i samme stil som SSI-klassikeren Panzer General. Det som gjorde Panzer General så populært var at det er et brukervennlig og lettlært spill. De fleste har en grunnleggende forståelse av stridsenhetene fra andre verdenskrig og sånn cirka hvordan de ble brukt, og det er egentlig alt man trenger for å komme i gang. Så kan man dykke i regelboka når man trenger det.
Skaperne av Order of Battle: Pacific forsøker ikke å skjule Panzer Generals innflytelse på spillet deres, og det trenger de heller ikke å gjøre. Det er nettopp koblingen til Panzer General som gjør Order of Battle spennende. Jeg må bare innrømme det: Noen ganger er alt jeg ønsker fra et nytt spill at det gjør nesten akkurat det samme som et eldre spill, bare med bedre grafikk og grensesnitt.
Nå er jeg riktignok litt urettferdig mot dette spillet, for en ren Panzer General-klone er det ikke.
Order of Battle: Pacific for det første mer en oppfølger til Pacific General enn Panzer General, og det alene gjør spillet mer interessant. Og det virker som det har noen spennende konsepter, inkludert et «dypt men intuitivt» system for forsyninger. Dermed får vi flere strategiske strenger å spille på, ettersom vi kan kutte fiendens forsynlingslinjer (og må forsvare våre egne). Litt som i herlige (men dritvanskelige) Unity of Command, altså. Under finner du en fersk (og temmelig lekker) trailer.
Order of Battle: Pacific utvikles av et studio som heter The Artistocrats, og gis ut av Slitherine. Det lanseres allerede 30. april. Her er en fersk (og ganske stilig) trailer:
Morsomt sammentreff: Selskapet som gir ut Order of Battle: Pacific har også gitt ut det nyeste spillet fra studioet til Joel Billings, grunnleggeren av Panzer General-skaperen SSI. Det er imidlertid et par hakk mer komplisert…