Det kan se slik ut. Skjermbilder fra ferske gameplay-videoer står i sterk kontrast til skjermbilder fra gameplay-videoer fra 2013. Det ser ut som spillets grafikk har blitt nedskalert over hele fjøla, med lavere detaljnivå, betydelig reduserte synsrekkevidder og langt færre effekter. Da The Witcher 3 ble annonsert så det ut som et ekte nestegenerasjonsspill – problemet later til å være at den nye konsollgenerasjonen ikke er så kraftig som CD Projekt hadde håpet da de startet utviklingen.
Skjermbildene fra dagens versjon av The Witcher 3 ser absolutt ikke dårlige ut. Men det er vanskelig å ikke bli litt skuffet når man ser de tidligere bildene og tenker på hva spillet kunne ha vært. En anonym kilde fra CD Projekt hevder at de tidligere videoene viste PC-versjonen slik den var i 2013. Men da utviklerne oppdaget hva de egentlig hadde å jobbe med på konsollsiden, ble PC-versjonen nedskalert til å matche konsollutgaven.
Han kommer også med detaljert informasjon om hva som ble ofret. Man skal selvsagt ta slike anonyme kilder med en klype salt, men skjermbildene taler dessverre for seg selv. Selv om de kanskje bør tas med en viss klype salt frem til spillet er ute.
Her er noen av bildene som har dukket opp på nettet, med flotte piler og greier (jeg fant dem her, men vet ikke hvor de egentlig kommer fra):
Jeg er generelt ikke den første til å fokusere på grafikk. Det ville vært rart av meg, all den tid jeg bruker mye tid på 20-30 år gamle spill, og koser meg med dem. Men at grafikk er viktig for opplevelsen er jeg ikke i tvil om. Når man diskuterer grafikk har mange en tendens til å forenkle det hele og hevde at «gameplay» trumfer alt. Det er ikke riktig – spill er en helhet bygd opp av mange ulike elementer. Hvor viktig hvert element er avhenger av spillet. Monkey Island hadde ikke vært en klassiker uten humoren, Portal hadde neppe vært en klassiker uten skuespillet til GlaDOS, og Defender of the Crown hadde ikke vært en klassiker uten den avanserte grafikken.
Nå sier jeg selvsagt ikke at The Witcher 3 står og faller på grafikken. Men at den spiller en rolle er helt klart, og når jeg ser på skjermbildene fra 2013 kontra bildene av den påstått nye versjonen, er det overhodet ingen tvil om hvilken utgave jeg helst vil spille.
Jeg har spilt spill siden de hadde ASCII-basert grafikk, og å oppleve grafikkens utvikling har vært noe av det mest spennende i min tid som spiller. Jeg gledet meg virkelig til å se mediet ta et nytt skritt fremover med The Witcher 3 – som var en stor grunn til at jeg kjøpte ny PC i forrige måned – men slik blir det tilsynelatende ikke. I alle fall ikke før den uungåelige Enhanced Edition-pakken dukker opp om et par år.
Kanskje det går an å stille på grafikken på uoffisielt vis, slik som i Watch Dogs (denne rapporten tyder på det). CD Projekt har i alle fall ikke kommentert saken, men det gjør de sikkert snart. Jeg legger merke til at promo-bildene på Steam og GOG ser ut til å bruke «gammel» grafikk, og vet ikke helt hvordan det bør tolkes.
Vel, vel. Jeg ser at The Witcher 3 får akkurat like gode anmeldelser som jeg hadde håpet, og det er jo som sagt ikke sånn at det faktisk ser dårlig ut. Det blir utvilsomt et flott spill, og jeg gleder meg stort til å spille det.
CD Project hevder vel selv at grafikken ble nedskalert fordi de jobber mot en kodebase, slik at konsollversjonene og PC-versjonen er nøyaktig lik. (Bortsett fra NVidia Hairworks…..) Synes det høres ut som et syltynt argument, og frykter at det er søte penger fra Microsoft og/eller Sony som er grunnen, slik tendensen har vært i diverse andre multiplattformspill for at ikke konsollene skal se like svake ut som de er.
Synes det er trist i de tilfellene hvor det som i utgangspunktet var et PC-sentrisk spill med tanke på grafikken, slik som tilfellet var med Twitcher 2, så blir det minste felles multiplum i oppfølgeren. Spillet ser ikke veldig mye bedre ut (om noe) enn det det forrige spillet gjør på PC, og det er jo 4 år gammelt.
Sad news indeed.. på den andre siden kan jeg avvente med gpu oppgradering og gå for ps4 versjonen :p