Vi legger nå straks august bak oss, og tar en titt på hva neste måned har å tilby på spillfronten. I september måned starter høstslippet blant spillutgiverne, og det er flere interessante og spennende spill på tapetet. I denne artikkelen ser vi på noen av våre favoritter.
Mad Max er tilbake (Kristian)
Første spill ut slippes allerede i morgen. Mad Max utgis av Warner Bros, og ser svært lovende ut. Spillet minner kanskje litt om Shadow of Mordor eller Batman-spillene, og vi loves blant annet kamper på kjøretøy. Spillet slippes til både Linux (!), Windows, Playstation 4 og Xbox One. La oss håpe at PC-spillerne er heldigere enn de var med det siste Batman-spillet, som fortsatt ikke er særlig spillbart.
- Plattform: Linux, Windows, PS4, Xbox One
- Lanseringsdato: 1. september 2015.
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (Mats)
Morgendagen bringer mer enn bare én gal fyr i ødemarka, og det som skal være Hideo Kojimas siste mesterverk i Metal Gear-sagaen har allerede høstet lovord over store deler av den sagnomsuste fjøla. Serien tar steget over i en vesentlig mer åpen verden-form, og skal gi oss mer av det som prologen Ground Zeroes leverte i fjor. Dette kommer til å bli akkurat så merkelig, så underlig, så hinsides og så rart som bare Metal Gear-verdenen klarer å levere.
- Plattform: Windows, Xbox One, Xbox 360, PS3, PS4
- Lanseringsdato: 1. september
Act of Aggression – sanntidsstrategi av den gode, gamle skolen (Joachim)
Eugen Systems har lang erfaring med å lage lekre sanntidsstrategispill. De senere spillene deres har vært av den rimelig taktiske sorten, men nå vender de tilbake til sine Command & Conquer-inspirerte røtter med Act of Aggression. Det er vel bare å se på skjermbildene og videoene for å skjønne hvorfor dette kan bli et høydepunkt i sjangeren – halvfuturistiske våpen, svære eksplosjoner og nydelig grafikk. Spillet skilter dessuten med basebygging, ressursinnsamling, dynamiske teknologitrær og tre svært forskjellige fraksjoner. Slikt liker jeg!
- Plattform: Windows
- Lanseringsdato: 2. september
Forza 6 – fortsatt uten Porsche (Kristian)
Om drøye to uker er det tid for mer fantastisk racing på Xbox One. Vi skrev tidligere om at Porsche nå var tilbake i Forza 6 – dette viste seg dessverre å bare være delvis riktig. Selv om Turn 10 nå har lisensiert bilene av EA, er planen å lansere alle Porsche-bilene som nedlastbart innhold våren 2016. Bilene blir heller ikke en del av DLC-samlingen man kan kjøpe. Her skal det melkes!
Likevel, listen over biler som er med fra lansering er ganske imponerende. Over 450 biler er med, og ingen av disse skal man måtte kjøpe via mikrotransaksjoner, som tilfellet var i Forza 5.
En demo er tilgjengelig allerede i morgen, 1. september.
- Plattform: Xbox One
- Lanseringsdato: 18. september 2015 (Norge / EU).
Skrekk og gru med SOMA (Joachim)
Jeg vet ikke om jeg gleder eller gruer meg til Frictionals neste grøsserspill. Amnesia satte dype spor, og alt tyder på at SOMA blir like bekmørkt og forferdelig. I tillegg foregår det under havet – klaustrofobi, her kommer vi! Men samtidig lokkes jeg av at spillet blant annet ser ut til å ha System Shock som inspirasjonskilde, og jeg har dessuten en mistanke om at dette spillet blir en av de virkelig store snakkisene i år. Så det er kanskje ikke så dumt å få det med seg, selv om det betyr at jeg kanskje må ofre nattesøvnen i noen måneder.
- Plattform: Windows, Mac OS, SteamOS/Linux
- Lanseringsdato: 22. september
FIFA 16 stiller med full pupp (Kristian)
Så er det endelig (for noen, og dessverre for andre) klart for årets utgave av verdens beste fotballspill, FIFA 16. Nytt av året er som alltid «AI»-forbedringer (den har jeg forresten hørt… hvert eneste år), bedre keepere (den har jeg forresten også hørt… hvert eneste år), bedre fysikk (gjentar jeg meg selv hvis jeg sier at jeg har hørt det før?), nye og bedre finter (…), og ikke minst – kulere feiringer (!). Nuvel.
Den største nyheten er nok at FIFA for første gang har introdusert kvinnefotball. Dessverre er det ikke mulig å spille kvinner mot menn, men vi loves 12 landslag (Norge er ikke med!), og unike animasjoner og egne attributtnivåer for damene.
Som seg hør og bør har de nok introdusert et par irriterende bugs og ting som de kan fikse senere år, eller tatt vekk ting som de introduserer som nyhet om noen år igjen. Ikke misforstå, jeg elsker FIFA-serien, og kjøper alltid alt som kommer derfra helt ukritisk. Jeg gleder meg!
Demoen er for øvrig tilgjengelig fra 8. september.
- Plattform: Windows, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, Android, iOS
- Lanseringsdato: 24. september 2015 (Norge / EU) – mulighet for tidlig tilgang via EA Access.
Mørket senker seg i Cities: Skylines (Kristian)
Det kritikerroste Cities: Skylines ble en enorm suksess for de små utviklerne i Colossal Order. I motsetning til mange tidligere titler fra utgiveren deres, Paradox, har ikke bybyggerspillet gått i DLC-fella. Her har det vært null nedlastbart betalinnhold – alle oppdateringer har til nå vært gratis. Selv den kommende utvidelsen After Dark vil bringe med seg oppdateringer for de som ikke velger å skaffe seg den.
After Dark bringer med seg – du gjettet det – dag-og-natt-syklus. I tillegg blir det naturligvis flere andre ting som følger, som for eksempel redusert trafikk på natten. Dette er gratis uansett om du kjøper utvidelsen eller ikke, men om du skal dra nytte av de nye fritidsaktivitetene, transportmulighetene og utvidede tjenestene som byen kan tilby, da må du ut med noen slanter.
- Plattform: Linux, Mac, Windows
- Lanseringsdato: 24. september 2015.
Kraft og Magi i Heroes VII (Kristian)
Det rimte faktisk. Så da spørs det hvilken mottakelse det syvende Heroes-spillet får. Personlig har dette vært en av mine yndlingsfranchiser, selv om Ubisoft valgte å bytte navn fra Heroes of Might and Magic, til Might and Magic: Heroes. Jeg er faktisk en av de få som virkelig likte fireren – Heroes IV – og hadde dette vært en større spillside med respekt for seg selv, er jeg sikker på at jeg hadde fått pepper i kommentarfeltet for akkurat dette!
- Plattform: Windows
- Lanseringsdato: 29. september 2015.
Storstrategi fra The Patrician-skaperne (Joachim)
Dette spillet er jeg ganske usikker på, men jeg tar det med likevel. Et middelaldersk sanntidsstrategispill som foregår over et helt Europa-kart (på 30 millioner kvadratkilometer, ifølge utviklerne), der du bygger byer, kriger om territorium og driver handel med over 20 forskjellige varer. Utviklerne i Gaming Minds er restene av dypt savnede Ascaron, og de har egentlig ikke klart å lage noe veldig spennende enda, men om utgiver Kalypso har gitt dem nok tid og penger kan dette fort bli spillet de trenger for å etablere seg som en viktig spiller i strategisjangeren. Vi får se!
- Plattform: Windows
- Lanseringsdato: 25. september)
Aldri vinter i Sword Coast Legends (Kristian)
Samme dag som krigs- og magiheltene skal ut i kamp, er det duket for ytterligere helter i den spirituelle oppfølgeren til Neverwinter Nights, nemlig Sword Coast Legends. Her blir det mulighet for både enspiller- og samarbeidskampanjer, og spillet ser unektelig svært lovende ut. Sword Coast Legends har allerede vunnet en haug med utmerkelser fra E3, så det blir spennende å se om det kan leve opp til forventningene.
- Plattform: Windows, PS4, Xbox One
- Lanseringsdato: 29. september 2015 (PC), Q4 (PS4, Xbox One).
Du kan få pepper av meg for å like Heroes 4! SOMA ser forøvrig bra ut, og spennende med nytt spill fra Patrician-skaperne.
Ingen HoMM4 pepper fra meg iallfall! Så var det kanskje litt mindre HoMM-aktig enn 3/5. men et godspill uansett! Må nesten fyre det opp igjen snart… er jo mye bedre enn HoMM7 kommer til å være. :p
PS: Hvor i alle dager er Armikrog?!
Haha – godt å vite at noen leste seg helt ned dit i alle fall! Tar gjerne pepper… Det Heroes-spillet jeg har spilt minst er vel 6’eren faktisk.
Armikrog? Hmm… Stund siden jeg har lest om det nå ja – jeg spilte faktisk The Neverhood for lenge, lenge, leeeeeenge siden… Men nå har jeg allerede 6 spill på lista som jeg skal kjøpe i September… ikke råd til flere! Joachim eller Mats: dere får kjøpe :P
Jeg er litt usikker på Armikrog – ikke fordi jeg ikke tror det blir et bra spill, men fordi jeg er litt usikker på om det er min greie. Så jeg tok det ikke med. Men kommer nok til å følge med på det! :)