Har Spintires-utvikleren sabotert sitt eget spill?

Dagens sykeste historie – PC-spillet Spintires ser ut til å være infisert med «timebombs», og det spekuleres i om en konflikt mellom utgiver og utvikler er årsaken.

Spintires-miljøet er i harnisk etter at spillet nylig sluttet å fungere for en stor mengde av brukerne, og grunnen til at spillet ikke virker ser rett og slett ut til å være datoen. En rapport på Reddit vil ha det til at det befinner seg såkalte tidsbomber i spillkoden – altså ondsinnet kode designet for å sabotere spillet etter en viss dato.

Jeg har personlig testet spillet flere ganger i dag, og kan bekrefte at det på mitt system krasjer konsekvent, under ett minutt etter at det har blitt startet. Ved hjelp av et program som heter Run as Date, har jeg så «lurt» spillet til å tro at vi fortsatt befinner oss i februar. Resultatet er at spillet fungerer tilsynelatende knirkefritt. Dette har jeg også prøvd flere ganger.

Med andre ord – hos meg krasjer spillet like etter at det har blitt startet når det vet at datoen er 2. mars, og det krasjer ikke når det tror at datoen er 24. februar. Dette var en tilfeldig dato jeg valgte under testingen.

Ifølge denne posten, ble den første av mange tidsbomber aktivert allerede 22. februar. Det kan tydeligvis være lurt å velge en tidligere dato om man velger å bruke Run as Date for å spille.

Spintires kan ha satt seg fast i gjørma for godt.
Spintires kan ha satt seg fast i gjørma for godt.

Er det gjort med vilje?

Det store spørsmålet, som ingen med sikkerhet kan svare på akkurat nå, er «hvorfor». Er det en merkelig, tilfeldig «bug»? Eller har de som mistenker at spillet har blitt infisert med tidsbomber rett, og dette er gjort bevisst av en utvikler?

Historien bak spillet gjør det dessverre fristende å mistenke det siste. Det britiske utgiverselskapet Oovee og den russiske utvikleren av Spintires, Pavel Zagrebelnyj, har i lang tid vært i tottene på hverandre. Eurogamer har en omfattende sak om bakgrunnshistorien, men kortversjonen er at Zagrebelnyj mener Oovee – som etter alle solemerker har tjent svært godt på spillet – ikke har gitt ham i nærheten av de pengene de skylder ham. Enkelte tror dette kan være et forsøk på å presse dem til å betale det han føler de skylder.

Men det er likevel vanskelig å få seg til å tro at russeren kan ha sabotert sitt eget spill på denne måten. Det går tross alt primært ut over kjøperne, som er en uskyldig tredjepart.

Om han har noen som helst intensjon om å lage og selge spill igjen, på egenhånd eller sammen med en partner han kan stole mer på enn Oovee, så har han med en slik handling skutt seg selv i foten. Eller, kanskje rettere sagt, hodet. Uansett hva han gjør i fremtiden, vil han bli husket for dette.

Enn så lenge, velger jeg derfor å tro at han er uskyldig, og at dette er en bisarr feil. Det gjenstår å se hva sannheten er, og hva som eventuelt skjer når den kommer for en dag. Oovee sier på sin side at de undersøker situasjonen.

Om du ønsker å spille Spintires, kan du enten bruke Run as Date-programmet (nettstedet er på tysk, men programmet er på engelsk), eller laste ned en uoffisiell fiks via Reddit.

I denne videoen kan du se hva som skjer når jeg kjører spillet ordinært, og når jeg kjører det via Run as Date:

(takk til Rock, Paper, Shotgun)

2 kommentarer om “Har Spintires-utvikleren sabotert sitt eget spill?”

  1. Skulle ikke forundre meg, men det kan jo være en skuddårsbug da. Ikke at jeg vet hvorfor spillet skulle bry seg noe om datoer i det hele tatt da. Tror faktisk ikke jeg har fått kjøpt spillet enda, men det er nok like greit sånn som ståa er nå.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.