Det futuristiske imperiebyggespillet Civilization: Beyond Earth får en ekspansjonspakke til høsten. Den heter Rising Tide, og som navnet hinter om vil sjøen spille en viktigere rolle nå enn tidligere.
Det blir nemlig mulig å bygge flytende byer, for på den måten å få tilgang til ressurser skjult under havoverflaten. Dette betyr at man i enda større grad kommer i konflikt med ulike sjøuhyrer, og vi loves nye monstre med unike egenskaper. I tillegg ser grafikken ut til å ha fått seg en oppgradering, ettersom man nå kan se havbunnen der det er grunt nok.
Ellers loves vi to nye landskapstyper, som forhåpentligvis ikke er like tamme som de allerede i spillet. Den ene skal by på verdener fulle av vulkansk aktivitet, mens den andre gir oss iskalde miljøer fulle av snø og is. Andre nyheter inkluderer dynamiske ledere som formes underveis i spillet, et utvidet diplomatisystem og nye sponsorer. I tillegg kan man lage hybrid-enheter om man investerer i flere «affinities». Se under for et par ekstra skjermbilder.
Beyond Earth fikk en blandet mottakelse da det kom ut. Jeg hører til dem som likte spillet, men jeg forstår at det ikke er den Alpha Centauri-oppfølgeren mange hadde håpet på. Mine største problemer med Beyond Earth er at planetene man spiller på rett og slett ikke føles eksotiske nok, en svakhet de for så vidt deler med lederne og nasjonene i spillet. Jeg klarer heller ikke helt å tro på verdenen, og bli følelsesmessig involvert på samme måte som jeg noen ganger kan bli i Civilization-spillene. Spillet er likevel grunnleggende solid, og jeg gleder meg til å se om den kommende ekspansjonen kan gjøre det litt mer spennende.