Du skal være under middels interessert i dataspill dersom du ikke har fått med deg storlanseringen til CD Project Red, The Witcher 3. Da det ble annonsert tidlig i 2013, var en av de store «wow»-faktorene den fantastiske grafikken som ble presentert gjennom flere gameplay-videoer og tilhørende skjermbilder.
I etterkant viste det seg at grafikken hadde blitt nedskalert ganske kraftig siden den gang, mest sannsynlig for å kunne utvikle spillet paralellt på PS4, Xbox One og PC. Joachim skrev en liten sak på akkurat dette for noen uker siden, og om du vil se flere sammenligninger med hvordan det kunne ha sett ut, og hvordan det faktisk ser ut den dag i dag, så kan du ta en titt på den.
Personlig syns jeg at grafikken er feiende flott uansett. Det er selvsagt litt irriterende å vite at det kunne ha sett så mye penere ut, men PC-eiere har heldigvis muligheten til å jukse litt på grafikkfronten. Man bør riktignok ha en rimelig kraftig maskin for å gjennomføre det hele, men er det ikke derfor man velger PC over konsoll? Uansett, modifikasjonen «1.000 Times Better» (kanskje en liten overdrivelse) gjør sitt for at spillet ser unektelig mye bedre ut.
Modifikasjonen ble lansert for en snau uke siden, og bruker «Reshade»-rammeverket for å gjøre en del endringer i måten spillet blir rendret på. Både effekter og fargekorrigering endres slik at spillet får et mer realistisk utseende.
Installasjonen er rimelig rett fram. Du laster ned filen fra Nexusmods og pakker den ut til «\The Witcher 3\bin\x64\» – der «The Witcher 3» er installasjonsmappen til selve spillet. Vær obs på at det er to versjoner av denne modifikasjonen, med og uten «bloom»-effekten.
Som med de fleste endringer som medfører bedre grafikk, så vil du også kunne merke noe redusert bildeoppdateringsfrekvens. Utvikleren hevder at det kan være så mye som 5-10 bilder per sekund med bloom, men kun 0-2 bilder per sekund i versjonen uten bloom.
Under kan du se en liten video som sammenligner spillet med og uten modifikasjonen.