Her er Assembler-spillet du aldri ba om!

Bak det rare navnet TIS-100 skjuler det seg et minst like rart spill. Med utviklernes egne ord: TIS-100 er assembler-programmeringsspillet du aldri ba om. Men her er det altså, og det er faktisk ganske interessant.

Ja, dette er et spill.
Ja, dette er et spill.

Jeg er neppe smart nok for TIS-100, men jeg kjøpte det likevel. Grunnen er simpelthen at det kommer fra Zachtronics Industries, det vesle studioet bak SpaceChem og Infinifactory. Sistnevnte er et av årets til nå kuleste spill, og førstnevnte er et av de beste hjernetrimspillene jeg noensinne har spilt.

Når du starter å spille TIS-100 er det første som skjer at du får opp en PDF-manual, og blir anbefalt å skrive den ut. Manualen er ikke for selve spillet, men det virtuelle datasystemet du skal jobbe med i spillet. Det skal forestille et mystisk system fra syttitallet, og din jobb er å debugge det ved hjelp av ekte programmering.

Eksempelprogram fra manualen.
Eksempelprogram fra manualen.

Jeg har aldri helt skjønt meg på Assembler-programmering. For meg virker det som alt man gjør er å flytte tall og plusse dem med hverandre, og jeg skjønner ikke helt hvordan dette resulterer i … vel, noe som helst. Jeg har min mistanke om at det involverer en eller annen form for sort magi, og er litt redd for å utforske det nærmere.

Det må jeg imidlertid, hvis jeg skal spille dette spillet. Ved hjelp av autentiske Assembler-kommandoer må du løse 20 forskjellige nøtter, og hvis ord som MOV, ADD, JMP, JEZ og JGZ sier deg noe som helst bør du føle deg hjemme. Kommandoene kan selvsagt settes sammen i sekvenser, og til høyre kan du se noen eksempler fra manualen som demonstrerer hvordan det fungerer.

Dette har jeg skrevet med mine egne fingre, og det fungerer!
Dette har jeg skrevet med mine egne fingre, og det fungerer! Selv om det slår meg nå at jeg kanskje ikke hadde behøvd å flytte tallene inn i registeret i hver node…

Dette sier meg ikke så veldig mye, men jeg klarte å bruke manual-eksemplene til å løse de to første oppdragene i spillet. Det føles litt rart å si det, men det å klare å legge et tall inn i et register føltes faktisk som en seier på lik linje med å overvinne et farlig monster i The Witcher 3. Og da jeg klarte å løse andre brett var det som om jeg hadde slått en «boss».

I årenes løp har jeg lekt meg en del med ulike former for BASIC (ikke le). Aldri nok til å bli god, men nok til at jeg skjønner at programmering har mye til felles med hjernetrimspill. Det er nettopp dette puslespill-aspektet som har fristet meg til å utforske BASIC – det kan være utrolig tilfredsstillende å sette sammen et program som gjør det jeg ønsker, selv om det er noe så enkelt som å sortere tall.

Aner ikke.
Aner ikke.

At programmering kan danne grunnlaget for et godt og underholdende spill, er jeg med andre ord ikke i tvil om. Det har det faktisk gjort flere ganger – 1981-spillet Robot War, fra Silas Warner og Muse Software, er et tidlig eksempel på et programmeringsspill som opplevde stor suksess. Jeg hadde imidlertid ikke trodd vi noensinne kom til å se noe slikt på Steam, men det gleder meg stort at jeg tok feil der.

Faktisk er TIS-100 et godt eksempel på hvor variert og spennende spillmarkedet er for tiden, og hvor mye moro som finnes utenfor de tradisjonelle, store spillsjangerne. Jeg mistenker at dette ikke kommer til å bli det av Zachtronics’ spill som jeg spiller mest, men jeg er utrolig glad for at det eksisterer.

TIS-100 er i «early access», og koster i skrivende stund 45 kroner. Traileren (herlige lydeffekter):

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.