Descent-serien har ligget i dvale siden 1999, men nå er den tilbake. Descent Underground er ute på Steam.
Descent-spillene representerte en spennende sideutvikling av førstepersons skytespill, der du i stedet for å styre en liten fyr som løp rundt på bakken fikk kontroll over et romskip som kunne bevege seg i alle retninger. Plutselig kunne nivåene være mye mer avanserte enn i tradisjonelle skytespill.
Serien fikk tre spill i løpet av nittitallet, men så var det slutt. Frem til nå. Descent Underworld er nemlig et helt nytt Descent-spill, som benytter seg av grafikkmotoren Unreal Engine 4. Spillet har et betydelig større flerspillerfokus enn de tidligere utgivelsene, men det skilter også med en enspillerkampanje for de som ikke ønsker å bruke nitti år på å låse opp alle flerspilleroppgraderingene.
Ellers virker det som spillet er ganske trofast mot originalene – de positive brukeranmeldelsene på Steam trekker stadig frem hvordan teamet bak Descent Underground har klart å fange «Descent-følelsen». Det er kanskje ikke så rart, når man ser hva slags erfaring utviklerne har.
Som vanlig med «early access»-spill er Descent Underground langt fra ferdig. Utviklerne planlegger å utvikle det videre i samråd med spillmiljøet, og lansere ferdigversjonen tidlig neste år.
For ikke så veldig lenge siden dekket vi forresten lanseringen av Sublevel Zero, et spill som må kunne regnes som en åndelig oppfølger til Descent-serien. Det er moro å se hvordan denne sjangeren plutselig har våknet til live igjen.
Her er noen videoer fra spillet. Først: Instruksjonvideo for nye piloter:
Så den obligatoriske gameplay-traileren:
Og til slutt, utviklernes offisielle lanseringsprogram (dere kjenner kanskje igjen Eric «Wingman» Peterson fra de gamle Star Citizen-videoene):