Den klassiske «velg ditt eget eventyr»-boken får dataspill, og her er det ikke bare snakk om et teksteventyr.
Husker du Fighting Fantasy-bøkene som var så populære på åttitallet? De var en form for eventyrspill på papir, der historien utviklet seg basert på hvilke valg du gjorde underveis. Avhengig av hva du valgte i ulike situasjoner, ble du sendt til ulike sider der du fikk lese ulike tekster. Bøkene hadde også rollespillelementer, der du måtte bruke terninger for å slåss eller sjekke om du klarte å gjøre vanskelige ting, og der du kunne plukke opp utstyr og hjelpemidler som forbedret egenskapene dine eller ble nyttig senere.
Utviklerstudioet Tin Man Games har laget en bråte digitaliserte versjoner av klassiske Fighting Fantasy-bøker, men disse har til nå vært ganske enkle, illustrerte teksteventyr. Ganske sjarmerende, men ikke spesielt nytenkende. Når de nå skal digitalisere Steve Jackson og Ian Livingstones The Warlock of Firetop Mountain, vil de gjøre det på en ganske annerledes måte.
De ønsker nemlig å øke fokus på spillets rollespillrøtter, og implementere et rikt, interaktivt og tredimensjonalt spillmiljø og et nytt og mer avansert kampsystem – uten å fjerne seg fra originalkonseptet – ta en titt på denne animasjonen for å se hva de mener:
I tillegg ønsker de å implementere flere ulike spillfigurer med ulike mål og motivasjoner, nye valg og historier, og lekre spillermodeller basert på miniatyrfigurer brukt i ekte rollespill. For å oppnå alt dette har de startet en folkefinansieringskampanje, som allerede har samlet inn godt over det dobbelte av hva studioet egentlig ba om.
Hvis alt går etter planen (som det selvsagt aldri gjør), skal det ferdige spillet lanseres i april, og vil bli den første av en hel serie slike digitaliseringer av Fighting Fantasy-bøkene. Her er utviklernes Kickstarter-presentasjon: