Nytt spill fra MMO-legende

Brad McQuaid, hoveddesigneren bak MMO-klassikeren Everquest er tilbake med et nytt, spennende prosjekt: Pantheon – Rise of the Fallen.

Mange fra MMORPG-sjangerens tidlige dager vil nok kjenne igjen navnet Brad McQuaid. Han var hoveddesigner for Everquest, og senere for den spirituelle oppfølgeren Vanguard: Saga of Heroes. Førstnevnte lever fortsatt den dag i dag – 16 år senere, og spillet fikk nylig sin 22. (!) utvidelsespakke. Vanguard derimot, måtte legge inn årene i fjor sommer etter «bare» 7 år.

Brad McQuaid dro så i gang et nytt prosjekt: Pantheon – Rise of the Fallen. Det viste seg imidlertid raskt at det skulle bli en utfording å skaffe finansiering, og de endte til slutt opp med et (mislykket) forsøk på folkefinansiering via Kickstarter.

Det er nå snart to år siden Pantheon feilet i å nå målet på 800 000 dollar. Mange utviklere hadde nok lagt konseptet på is, men folkene i Visionary Realms gav ikke opp så lett. De satte nemlig opp sin egen folkefinansieringsmulighet via hjemmesiden til spillet. Dermed fikk de også inn pengene fortløpende, i stedet for å måtte vente på at de (kanskje) kunne få penger fra Kickstarter ved en senere anledning.

pantheon danger room
The Danger Room – området som utviklerne bruker for å teste forskjellige systemer relatert til kamp.

Spol frem snaue to år, og utviklingen nærmer seg «pre-alpha». Selve kjernefunksjonene som danner grunnlaget for videre utvikling, er nå på plass. Man kan lage nye karakterer, og spille disse fra nivå én til ti i fem forskjellige områder populert av datastyrte karakterer. I tillegg fungerer «loot»-systemet, samt at handelsfolk og banker også er implementert.

«Old-school»-inspirert

Spillet drar mye inspirasjon fra både Everquest og Vanguard, noe som er lett å se på skjermbildene av spillet for de som er kjent med de tidligere spillene. Både brukergrensesnittet og grafikkstilen har et tydelig «Brad Mcquaid»-preg over seg.

pantheon-in-game-screen-1
Veldig stemningsfulle miljøer.

Fokuset i Pantheon er imidlertid ikke å appelere til massene ved å konkurrere mot World of Warcraft eller Star Wars: The Old Republic. Nei, visjonen til utviklerne er å få tilbake noe av «hardcore»-følelsen som eksisterte i de tidligere spillene i sjangeren. Samtidig er de klar over at tidene har forandret seg – og at brukermassen fra drøye 15 år tilbake, ikke nødvendigvis har like mye fritid. De har derfor som målsetning at man likevel skal kunne få en «storslått, episk opplevelse» fra omtrent to timers spilletid.

Spillet krever taktisk bevissthet om hvem du er og hva du skal opp mot. Hvis du overlever, er det fordi du ikke bare moste en knapp, men fordi du gikk inn i det med strategi og omtanke.

-Brad McQuaid, intervju hos Venturebeat

pantheon-in-game-screen-21
Her er en liten forhåndstitt på brukergrensesnittet.

Når det kommer til hvilke raser og klasser som blir med i spillet, så finnes det en fin oversikt på nettsiden til Pantheon. Det blir både hobbiter, mennesker, alver, dverger og gnomer, samt «ogres» (nei, det er ikke «troll» som noen valgte å bruke som oversettelse i Shrek-filmene). Klassene virker nesten som om de er dratt direkte ut av det originale Everquest. Her har vi cleric, crusader (Everquest: paladin), warrior, dire lord (Everquest: shadow knight), ranger, rogue, monk, summoner (Everquest: mage), enchanter, wizard, druid og shaman.

Det blir spennende å følge med på dette prosjektet videre, og om Brad McQuaid og teamet hans lykkes med satsingen sin. Jeg vet i alle fall at jeg kommer til å følge dette tett fremover. Om jeg noensinne vil få tid og mulighet til å spille det, det er en helt annen sak.

 

Galleri, Pantheon – Rise of the Fallen

 

Kilder: Pantheon blogg, MMORPG.com, Venturebeat.com

 

Relaterte innlegg

2 kommentarer om “Nytt spill fra MMO-legende

  1. Spilte Vanguard litt. Husker ikke helt hvorfor jeg sluttet…. sikkert pga fokus på grinding, som pleier å være det som får meg til å slutte med et MMO. Everquest spilte jeg aldri. Var Ultima Online som var greia. Everquest 2 hadde vel ikke verdens beste spillmotor, så den fenget meg ikke spesielt mye, og vet ikke om Brad McQuaid var involvert der engang.

  2. Brad McQuaid var ikke involvert i Everquest 2 – han forlot vel SOE i 2001 så vidt jeg husker. Vanguard feilet ganske stort av flere årsaker. Den direkte årsaken som brukerne opplevd var alt for høye maskinkrav, dårlig ytelse og rett og slett et uferdig spill.

    Dette hadde naturlig nok flere årsaker, og det kan du lese mer om i denne artikkelen: http://www.ign.com/articles/2014/02/13/the-inside-story-of-how-a-major-mmo-went-wrong

    Veldig interessant for øvrig :)

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.