Men å gå over til en ny spillmotor var alt annet enn problemfritt.
Gode nyheter for alle som spiller Drømmefall: Kapitler (eller eventuelt har støttet prosjektet på Kickstarter, men venter til alle episodene er ute slik undertegnede har gjort): Red Thread Games har oppgradert hele spillserien til å kjøre på Unity 5. Det betyr at både de eksisterende og de kommende episodene får bedre ytelse og flottere grafikk.
Men oppdateringen har kostet sitt. I en stor post på nettstedet Medium forteller den norske spilldesigneren Ragnar Tørnquist hvordan den nærmest truet med å ta knekken på hele studioet.
Ikke bare viste det seg å være mye mer arbeid involvert i å ta de eksisterende episodene over til Unity 5 enn studioet hadde forventet, men den nye spillmotoren er i tillegg full av feil og problemer som studioet måtte jobbe rundt. Dette resulterte i at ting tok mye mer tid enn planlagt, og Tørnquist anslår at den kostet studioet cirka 1,3 millioner kroner. Den resulterte også i forsinkelser over hele fjøla.
Resultatet er i alle fall ganske lekkert, som disse skjermbildene viser:
Det spørs om det var verdt det. De nye bildene ser fremragende ut, men jeg ser for meg at man kunne skapt mer verdier ved å fullføre Kapitler på Unity 4, og så bevege seg over på Unity 5 med det neste prosjektet.
Så vidt jeg har hørt har Unity 5 vært en hodepine for veldig mange. Skulle like å vite hva som motiverte Unity til å velge en rute med 5.0 som var alt annet enn plug-and-play—igjen, basert på det jeg har lest snarere enn førstehåndserfaring.