Guide: Slik overlever du i ADOM

ADOM er et av tidenes kuleste spill, men det er ikke så lett å komme i gang med. Her er mine nybegynnertips.

ADOM, eller Ancient Domains of Mystery, kom nylig ut på Steam. Dette er et «roguelike»-spill som opprinnelig dukket opp på midten av nittitallet, og om jeg noensinne skulle komponere en liste over de spillene som har betydd mest for meg i årenes løp, må ADOM være med. Det er rett og slett fullstendig glimrende, og jeg anbefaler alle å ta en titt.

Velkommen til ADOM.
Velkommen til ADOM.

Men jeg kan godt skjønne hvis du er skeptisk. ADOM ser ikke akkurat nybegynnervennlig ut, og det går dessuten gjetord om den høye vanskelighetsgraden. Heldigvis er det mye mer nybegynnervennlig enn det ser ut, og Steam-versjonen har en en rekke nye innstillingsmuligheter for vanskelighetsgraden. Disse inkluderer en egen modus der du kan lagre spillet og fortsette fra lagrefilen din om du dør. Slik var ikke originalspillet, der var nemlig døden permanent.

For all del, ADOM er et klassisk «roguelike»-spill, og skal du finne en mer komplisert type spill må du opp på Dwarf Fortress-nivå. Eller Football Manager. Grensesnittet bærer også preg av at dette en gang var et rent tastaturbasert spill uten annet enn ASCII-basert tegngrafikk, og brukervennligheten har helt klart litt å gå på. Men det er altså langt fra uoverkommelig, og definitivt verd slitet.

Jeg anbefaler at du leser mine inntrykk av spillet for mer informasjon om hva det hele dreier seg om. Les også vår «walkthrough» for den tidlige delen av spillet.

Du trenger ikke vite så mye

ADOM har en øvingsdel som lærer deg de grunnleggende mekanismene, og jeg anbefaler at du tester den. Jeg vil likevel gå gjennom det du må kunne for å spille, litt fordi jeg ønsker å illustrere hvor lite det faktisk er.

Ditt første glimt av spillets verden.
Ditt første glimt av spillets verden.

Kort sagt: Det du først og fremst trenger er å vite hvordan du beveger deg, hvordan du plukker opp og bruker ting, hvordan du angriper, og hvordan du snakker med folk. Alt det andre kommer etter hvert.

Det viktigste prinsippet å huske på er at ADOM er turbasert. Det betyr at så lenge du ikke gjør noe, så gjør ingen andre noe heller. Verden står helt stille, og venter på deg. Når du så foretar deg noe – enten det er å bevege figuren din, plukke opp en skatt eller lese en bok, så tar også resten av verden trekkene sine. Det hele skjer sømløst, og uten ventetider. Du kan spille lynraskt, eller bruke lang tid på hvert trekk.

Kort om kontrollene

ADOM har et grafisk og musedrevet grensesnitt, men det er likevel lettest å spille hvis du bruker en kombinasjon av musekontroller og tastatursnarveier.

Du styrer figuren din med nummertastaturet, og du kan bevege deg i åtte retninger. Det er viktig; å flytte diagonalt sparer trekk. Trykk på 5-knappen (altså midt på nummertastaturet) for å stå stille én tur. For å slåss med fiender, kan du rett og slett bare bevege deg i deres retning. Står en fiende til venstre for deg, så angriper du automatisk med venstre-pilen.

Du møter mye som vil drepe deg i dette spillet.
Du møter mye som vil drepe deg i dette spillet.

Det finnes også andre måter å angripe, slik som å bruke pil-og-bue (trykk «t», og velg mål), magiske angrep (tryllestaver, nedtegnede formularer eller formularer som du har lært deg) eller rett og slett å kaste ting. Pil-og-bue og den slags er selvsagt avhengig av ammunisjon, og det er også begrenset hvor mange ganger du kan bruke tryllestaver og magiske formularer.

Du plukker opp ting på bakken ved hjelp av «,»-knappen, eller ved å høyreklikke på figuren din og velge «pick up items». Om det er flere ting på bakken, får du en meny der du kan velge hva du vil plukke opp. Vil du legge fra deg noe fra ryggsekken, kan du trykke «d» for «drop», og finne det i listen over ting.

Utforsk topplinjen, og hvilke muligheter den gir deg. Spillet har «tool tips», så det er bare å holde musen over de forskjellige delene, så forklares det du trenger å vite.

Trykker du på navnet til figuren din øverst til venstre på skjermen, får du opp en rekke viktige tekstmenyer. Den første av disse gir deg info om karakteren din, de neste lar deg manipulere utstyret og ryggsekken din – det er disse du vil bruke mest. Du ser også en liste over magiske formularer figuren din kan, samt spesielle og generelle egenskaper (noen brukes spesifikt, andre brukes automatisk).

Besøk landsbyen Terinyo først.
Besøk landsbyen Terinyo først.

Du går forresten kjapt inn i utstyrslisten din ved å trykke «i»-knappen. Der kan du bruke musen eller tastaturet for å velge hva figuren din skal bruke. «Shift+i» sender deg i stedet inn i ryggsekken, der alt det du har plukket opp (og ikke bruker) ligger. Høyreklikk på ting her for å få opp en kontekstbasert meny der du kan bruke dem, kaste dem fra deg, og så videre.

Skal du snakke med folk, må du stå ved siden av dem og høyreklikke på figuren din (eller trykke skift+C). Du kan gjøre dette flere ganger.

Spillet har en innebygd manual! Du finner den ved å trykke på spørsmålstegnet oppe i høyre hjørne. Les den for å finne ut hvordan du skal tyde egenskapene til våpnene, og så videre. Du trenger ikke lese den fra start til slutt, men den er et svært nyttig oppslagsverk.

Nyttige tastaturkommandoer

Her følger det jeg føler er de viktigste kommandoene i spillet. Merk at du kan bruke musegrensesnittet for å gjøre disse tingene, men det kan ofte være kjappest å bare bruke tastaturet. Det er forskjell på stor og liten bokstav.

  • Nummertastaturet – Bevege deg i 8 retninger, eventuelt angripe det som står i den retningen du peker. 5 lar deg vente én tur.
  • < og > – Gå opp / ned i trapper, samt > for å gå inn i byer, huler og lignende fra verdenskartet.
  • , og d – Plukke opp ting som ligger under deg. Er det flere ting, kommer du inn i en meny. Du slipper tingene igjen med d (drop).
  • o og k – Du åpner dører automatisk (eller med o, hvis du vil gjøre det manuelt), men noen er låste. Disse kan du sparke inn med k (kick). Se tips.
  • s – Nesten alle grotter dekker omtrent hele minikartet nede til høyre. Føler du at noe mangler (for eksempel trappa ned)? Bruk s for å lete etter hemmelige dører.
  • t – Bruke pil-og-bue, slynge eller bare kaste ting som er utstyrt i «missile slot»
  • e – Spise noe spiselig. Hvis det ligger noe spiselig på bakken under deg, vil du først få tilbud om å spise det.
  • D – Drikke noe. Fungerer på samme måten.
  • r – Lese noe, enten en skroll eller en bok. Skroller er engangsmagi, bøker lærer deg magiske formularer.
  • z – Har du en tryllestav eller tre i ryggsekken, kan du trykke z for å bruke den.
  • Z – Kaste magi som du har lært fra bøker (eller på andre måter).
  • i og I – Utstyrsmenyen (altså våpen og slikt som du bruker). Stor I tar deg til ryggsekken.
  • C – Snakke med folk (og monstre).
  • F1-F7 – Endre taktikk. Se tips.
  • w – Brukes foran andre kommandoer for å markere at de skal gjentas. w fulgt av en retning sier at figuren din skal gå så langt han/hun kommer i den retningen (men vil bli avbrutt om noe uforutsett skjer). Bruker du dette i en korridor vil figuren din følge korridoren automagisk. Hendig!
  • :m – Skjedde det noe du ikke fikk med deg? Kolon etterfulgt av m bringer opp loggen.
  • ? – Hjelpeskjerm med manual, info om tastaturkommandoer, og så videre.
  • S – Lagre spillet, fulgt av spørsmål om du vil avslutte.
  • Q – Avslutt.
  • CTRL + nd – Ikke en kommando du trenger, men et eksempel på noe øvingsoppdraget kan finne på å be deg gjøre. Dette betyr «trykk CTRL og n samtidig, og så trykk d». Denne spesifikke kommandoen lar deg hoppe mellom måter å vise grafikken på, inkludert ASCII-modus hvis du vil se hvordan jeg spilte ADOM for 20 år siden.

Generelle gameplay-tips

I ADOM er det erfaring som teller. I starten kommer døden raskt, og ofte. Men det gjør ikke så mye, for hvert spill byr på unike utfordringer og opplevelser. Samme prinsipp som for eksempel Geometry Wars. Så når du setter i gang, bør du bare prøve deg frem. Gjør dumme ting, se hva konsekvensene er. Prøv å unngå å bli drept på samme måte to ganger. Prøv å gjøre noe nytt hver gang du spiller. I starten er det dessuten like greit å spille med tilfeldig genererte figurer. Jo mer varierte de er, jo mer lærer du. Og det er bortkastet tid å bruke evigheter på å spesialisere en figur som dør etter ett kvarter.

Dø og lær. Les disse skjermene for hint om hva du eventuelt har gjort feil.
Dø og lær. Les disse skjermene for hint om hva du eventuelt har gjort feil.

I utgangspunktet kan du bare lagre når du slutter å spille, og du har bare én lagrefil som slettes når du blir drept. Jeg anbefaler deg å spille slik i starten. Når du begynner å bli kjent med spillet, kan du heller skru på «story»-modus for å kunne laste inn lagrefilen din igjen. Grunnen er at du utvilsomt kommer til å rote ting til for deg selv i starten, så det er bedre at resultatene av feilene dine dør med figuren din enn at de blir med deg i timevis på en feilslått figur du bare blir mer og mer investert i. Dessuten er det ingen ting som fungerer like godt som incentiv til å lære nye ting, som desperasjon.

Her følger en god del generelle gameplay-tips om ulike emner. I morgen publiserer vi en guide med informasjon om hva du bør gjøre for å få en god start på ADOM-eventyret.

Låste dører: Hovedfienden din i ADOM er dører. Spesifikt, låste dører. De har nemlig ofte feller. Møter du en låst dør, så prøv først å finne veien rundt. Du kan også vurdere å ignorere den, hvis du mistenker at det ikke er spesielt mye bak. Hvis du absolutt må ha den opp, kan du sparke den ned («k» for kick). Hvis mulig, må du da ikke stå rett foran døren, men skrått for den. Mange av fellene rammer kun ruten rett foran døren.

Er du heldig nok til å ha «detect traps»-egenskapen, kan du bruke den for å finne ut om det er noe muffenst. Hvor effektiv du er avhenger av hvor flink du er, og du kan måtte bruke den flere ganger (ved å trykke s for «search» foran døren).

Spark alltid skrått, hvis du kan.
Spark alltid skrått, hvis du kan.

Det finnes nøkler som kan låse opp låste dører, men det er ikke slik at hver låste dør har en tilsvarende nøkkel. Er du sterk, kan du stå på avstand og kaste tunge ting mot døren. I tillegg kan du bruke magi. En «wand of knocking» vil for eksempel åpne ei låst dør trygt og greit. Men de kan bare brukes et begrenset antall ganger.

Husk forresten at du kan lukke dører ved hjelp av c-knappen. Hendig når du jages av et monster som ikke vet hvordan man åpner dører.

Erfaring: Figuren din går opp i nivå ettersom han eller hun får erfaring, og da kan du forbedre ulike egenskaper (hvilke du har å velge mellom avhenger av figuren, og det er mulig å lære nye underveis). Men spillet fungerer samtidig slik at du blir flinkere til ting ved å bruke dem. Bruker du et sverd, blir du flinkere med sverd. Er du stadig overbelastet blir du sterkere. Og så videre. For å se hvor god du er i de ulike kampdisiplinene, og hvor lenge du har igjen før du går opp, kan du gå inn i karaktermenyen og velge combat.

Merk at noen av figuregenskapene dine er passive («healing», for eksempel), mens andre må brukes aktivt («first aid», for eksempel). I starten av spillet er det en god idé å gjøre seg kjent med hvilke egenskaper du har og hvordan de fungerer. Bruk den innebygde manualen.

Grønne gjenstander er velsignet, blå er ingenting, røde er forbannet. Grå gjenstander vet du ikke statusen til.
Grønne gjenstander er velsignet, blå er ingenting, røde er forbannet. Grå gjenstander vet du ikke statusen til.

Gjenstandenes status: Har du plukket opp en gullring? Tenk deg om før du tar den på deg. Gjenstander i ADOM kan være forbannet, velsignet eller helt ordinære. En forbannet gjenstand vil ha ulike negative effekter, og du kan ikke ta den av igjen før du har fjernet forbannelsen! Du kan blant annet finne statusen ved å slippe ting på et alter (hvis du er nøytral, må du ha et nøytralt alter, og så videre). Butikkeiere ser ut til å kunne snuse seg frem til forbannelser og velsignelser, og du kan noen ganger gjette deg frem til en tings status ved hjelp av prisen de tilbyr deg.

Du kan fikse forbannede greier ved å bruke en scroll of uncursing. Du kan også dyppe ting i hellig vann for å velsigne dem. Velsignede ting har naturligvis mange fordeler.

Uidentifiserte objekter: I et vanlig actionrollespill er hovedpersonen ekspert på alt, og vet automatisk at sverdet hun akkurat plukket opp er The Rapier of Black Bill (+3, +1) [CH: -2]. De fleste ADOM-figurene er ikke så smarte, så noe av det viktigste du kan komme over er skroller med identifiseringsmagi. Disse kan du bruke til å identifisere greiene du plukker opp.

En forbannet identifiseringsskroll vil fungere på akkurat den gjenstanden du velger, mens en ordinær skroll vil fungere på alle de uidentifiserte gjenstandene av samme type. En velsignet skroll vil identifisere alt du har, og i tillegg røpe statusen deres. Du kan også identifisere ting ved å bruke dem, men det kan selvsagt være risikabelt å slurpe i seg «en boblende drikk» for å finne ut om det er øl, en usynlighetsdrikk, eller gift.

En måte å «jukse» seg til å identifisere ting på er ved å bevege seg over varene i butikkene.
En måte å «jukse» seg til å identifisere ting på er ved å bevege seg over varene i butikkene.

Et viktig poeng: Når du først har identifisert noe én gang, vil du gjenkjenne alle tilsvarende objekter i fremtiden. Du behøver altså ikke å identifisere hver «wand of knocking» du plukker opp, det holder å gjøre det én gang. Du kan forøvrig identifisere ting som ligger til salgs i butikker ved å bevege deg over dem.

Lese ting: Skroller er engangsobjekter, mens bøker leses (stort sett) for å lære magiske formularer. Merk at statistikken din ikke bare avgjør hvorvidt du forstår noe (kan du ikke lese, så kan du ikke lese), men også om det å lese noe får negative følger (slik som at boken eksploderer i ansiktet ditt, du blir blind, og så videre). Learning er den viktigste attributten her.

Magi: Du kaster magi som du har lært ved å klikke på delen av topplinjen som viser magipoeng «power points» (eller ved hjelp av Z). Husk at enkelte magiske angrep spretter tilbake når de møter en vegg. Du kan kun kaste et magisk formular en begrenset mengde ganger før du må lære den på nytt. Magi bruker «power points», og du risikerer å drepe deg selv om du ikke har nok. Tryllestaver er en fin måte å kaste magi på, uten å bruke «power points» eller lære deg formularene. De aktiverer du med z. Det er greit å identifisere dem før du bruker dem, da noen kan skade deg også.

Mat: Uten mat og drikke, duger helten ikke. Det vil si, hun eller han dør. Så sørg alltid for å ha mat med deg når du skal ut på eventyr. Merk at ferskvarer råtner, så spis dem først. Enkelte ferskvarer kan tilberedes med et kokesett – da holder de seg lengre, og kan også gi mer næring.

Kan man spise troll, og bør man eventuelt koke dem først? Ja og ja.
Kan man spise troll, og bør man eventuelt koke dem først?

I nødsfall får du litt næring av magiske drikker, så hvis du holder på å dø er det bare å sluke det du har. Det finnes også magiske formularer som kan hjelpe deg, eller du kan be til guden din (p for «pray») og krysse fingrene. Det som er litt viktig å huske på, er at ulike statuser påvirker hvor mye mat du trenger. Går du rundt og er «burdened» eller «strained», forbruker du mye mer mat enn ellers. Unike våpen og gjenstander (artifacts) øker også matforbruket når du bruker dem, og det samme kan sykdommer og så videre. Som i virkeligheten er det forøvrig ikke helt ideelt å være stappmett («bloated»), så prøv å unngå det.

Du spiser ved å trykke «e», og velger fra listen. Siden mat veier mye, kan det ofte være lurt å spise ting rett fra bakken når du kommer over det (ikke et råd jeg noensinne hadde trodd jeg skulle gi).

Spise monstre: Apropos mat! Mange monstre vil bli forvandlet til lik når du dreper dem. Disse kan du plukke med deg for å spise senere (ja, jeg har to orker i ryggsekken min, hvis det er det du glaner på!), eller spise dem der de ligger (noe som selvsagt kan hisse opp kameratene deres). Det er imidlertid et stort «men» her. Noen monstre er giftige, eller påvirker deg negativt på andre måter. Andre monstre får deg til å spy når du prøver å spise dem, noe som gjør deg enda mer sulten.

Å spise monstre kan også ha positive følger. Å spise en kjempe kan resultere i at du blir permanent sterkere, for eksempel. Å spise en kjempeedderkopp vil forgifte deg – men kan også gjøre deg motstandsdyktig mot gift i fremtiden. Her er det bare å eksperimentere, men bruk hodet.

Skal du svømme over elver, bør du ha noe som beskytter tingene dine.
Skal du svømme over elver, bør du ha noe som beskytter tingene dine.

Nøytrale monstre: Ikke alle monstre vil ta knekken på deg. Hvis et nøytralt monster sperrer veien for deg, kan du høyreklikke på det og velge «swap position with monster» (alternativt trykke «:», fulgt av «s»). Så slipper du å havne i en unødvendig kamp. Vennlige vesener vil du automatisk bytte plass med. For å se om et monster er vennlig, nøytralt eller fiendtlig innstilt, se rammen rundt monsterets helseindikator. Rød=sint, grå=nøytralt, grønt=vennlig. Lilla betyr at det ikke har sett deg.

Spesielle monstre: Noen monstre er ekstra farlige, fordi de kan ødelegge utstyret ditt eller redusere egenskapene til figuren din permanent. Noen eksempler: Et rust monster kan ruste utstyret ditt, en vampyr kan gjøre deg svakere og en karma-øgle kan forbanne om du angriper den i nærkamp. Når du kjemper mot nye monstre lønner det seg å holde et øye med teksten nede i venstre hjørne, for å se hva slags effekter angrepene deres har. Bruk pil og bue eller andre måter å ta knekken på slike monstre før de kommer for nærme.

Tenk taktikk: Prøv å ha en fluktrute tilgjengelig. Det er en dårlig idé å bli omringet, så bruk korridorer og døråpninger for det de er verd når du må kjempe mot flere monstre. Du kan også endre kamptaktikk, fra «berserker» til «coward». Du endrer taktikk ved hjelp av funksjonstastene F1 til F7, eller ved å klikke på boksen for «defense value» øverst på skjermen. Når du bytter taktikk kan du lese effektene av den nye taktikken i bunnen av skjermen. «Coward» er kjempenyttig i krisesituasjoner.

Pil-og-bue er nyttig.
Pil-og-bue er nyttig.

Butikker: Dette er enkeltrom fulle av varer. Du finner dem i landsbyer og så videre, men de kan også genereres i grotter. De fungerer slik at du plukker opp det du vil kjøpe og slipper det du vil selge. Om du har ubetalte greier i ryggseken din, vil innehaveren av butikken automatisk blokkere døren. Gå da bort til ham, høyreklikk på deg selv og velg «pay». Så slipper han deg ut. Man kan selvsagt stjele fra butikker, men hvordan får du finne ut selv.

Religion: Du og de andre i spillet kan være nøytrale, kaotiske eller lovlydige. Vanligvis vil ikke lovlydige monstre angripe en lovlydig figur. Ulike handlinger kan påvirke statusen din – er du et lovlydig menneske, er det for eksempel ikke en god idé å spise andre mennesker. Du kan ofre ting på altere du finner rundt om i verden for å påvirke statusen din bevisst.

Om du holder på å dø, kan du forøvrig be til guden din for støtte (p for pray). Det funker vanligvis noen ganger, før han blir irritert, men jo gladere han er i deg, jo flere sjanser får du. Det er ikke noe bra for poengsummen din, men det gir deg en sjanse til å fortsette spillet.

Tigere er et eksempel på et kattedyr, som du bør unngå å drepe hvis målet er å vinne spillet. I starten er det bare å slakte dem ned, ettersom du vil krepere lenge før det får noen konsekvenser.
Tigere er et eksempel på et kattedyr, som du bør unngå å drepe hvis målet er å vinne spillet. I starten er det bare å slakte dem ned, ettersom du vil krepere lenge før det får noen konsekvenser.

Drep katter! Neida (joda). Et av de vanligste nybegynnerrådene for ADOM er «Ikke drep katter!». Og det er en god grunn til det, men den grunnen er ikke aktuell for nybegynnere. Kattedyr er svært farlige, og vanskelige å rømme fra. Så: Når du spiller for å fullføre ADOM, så holder du deg unna å drepe katter. Når målet er å overleve i mer enn 30 minutter? Drep dem før de dreper deg. Det er likevel en god idé å prøve seg frem til ulike måter å unngå å drepe dem på, når du har litt spilletid under beltet.

Korrumpering: Kaoskreftene korrumperer alt i spillets verden, inkludert deg. Noen steder er ekstra utsatt, og du kan også bli angrepet av monstre med korrumperende effekt eller gå i feller. Høye korrupsjonsverdier vil føre til at du muterer. De fleste mutasjonene er skadelige, men har også noe positivt ved seg. I starten er ikke dette noe du trenger å bry deg om. For litt tidlig øvelse med korrumpering kan du prøve å spille som en Chaos Knight.

Spiller du for å vinne? Skriv opp hvilken fiende den første du drepte var. Ikke spør meg hvorfor, bare vit at du kommer til å takke meg.

Les også vår «walkthrough» for den tidlige delen av ADOM!

Du kan også sjekke ADOM Wiki for mer informasjon. Legg siden i bokmerker først som sist.

NB: Dette er mine personlige tips, basert på ca. 50 timer med ADOM i det siste og hundrevis eller mer på nittitallet. Det finnes utvilsomt bedre måter å gjøre ting på, så hent gjerne inn tips fra andre steder. Jeg vil også svare på spørsmål i kommentarfeltet.

Relaterte innlegg

En kommentar om “Guide: Slik overlever du i ADOM

  1. Kult at du skriver en guide om dette. Er sikkert mange som ikke har erfaring med denne type spill som kunne tenke seg en innføring. Mye av denne guiden kunne jo også ha blitt brukt om Nethack, som jeg har mest erfaring med, selv om det begynner å bli fryktelig mange år siden jeg spilte noen av dem.

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.