Det har gått tolv år siden sist gang Nethack fikk en ny versjon. Nå er versjon 3.6.0 ute.
Nethack regnes ofte som det spillet som har vært lengst under utvikling. Den første versjonen dukket opp i 1987, og utover åtti- og nittitallet fikk det stadig nye utgaver. Men etter at versjon 3.4.3 kom 8. desember 2003 har det vært ganske stille rundt spillet. Frem til nå. Den 8. desember i år ble nemlig versjon 3.6.0 lagt ut på det offisielle nettstedet.
Utviklerne forklarer at du ikke må forvente store endringer eller nyheter denne gangen, men at den nye versjonen primært legger grunnlaget for videre utvikling i fremtiden. Noen nyheter finner vi imidlertid, inkludert en tributt til forfatteren Terry Pratchett. Han var i mange år en fan av Nethack, og spillet har allerede hatt en «turist»-klasse inspirert av Discworld-bøkene hans.
I tillegg har utviklerne lagt inn en rekke elementer fra uoffisielle nye utgaver av spillet, slik som UnNetHack og NetHack 4. Du kan finne en komplett liste over nyhetene på nettstedet.
Klassisk «roguelike»
Nethack er, i likhet med ADOM (som nylig ble lansert på Steam – les mine inntrykk her), en av mastodontene innenfor «roguelike»-sjangeren. I dette spillet er målet ganske enkelt: Du må utforske ei gigantisk grotte, finne The Amulet of Yendor som ligger på bunnen, og komme deg helskinnet opp igjen. Dette er imidlertid lettere sagt enn gjort.
Den letteste måten å beskrive Nethack på, er å kalle det et turbasert rollespill der du ser handlingen ovenfra. Men det som gjør spillet spennende er alle de simulerte systemene og detaljene som sikrer at hvert spill blir unikt.
Som de fleste klassiske «roguelike»-spill har Nethack «perma-død». Det vil si at lagrefilen din slettes når figuren din dør. Samtidig er det nok lettere for en ny spiller å komme inn i enn ADOM. For noen år siden skrev jeg en større artikkel om spillet på Gamer.no.