Se id Softwares Super Mario Bros. 3 i aksjon

Selskapet som i dag er mest kjent for Doom og Quake prøvde først å lage en PC-versjon av Super Mario Bros. 3.

Spillutviklerveteran John Romero har lagt ut en video av Super Mario Bros. 3 på PC, som var det første prosjektet til det som etter hvert skulle bli id Software. Ta en titt:

Jevn skrolling på PC?

I 1990 var det så godt som utenkelig med jevn skrolling i PC-spill, men John Carmack, som på dette tidspunktet var programmerer hos Softdisk, hadde kommet frem til et triks som gjorde at han kunne oppnå nettopp dette på PC-er utstyrt med EGA-skjermkort.

Mario Bros. 3-klonen utviklet seg til Commander Keen.
Super Mario Bros. 3-klonen utviklet seg til Commander Keen etter Nintendos avslag.

Sammen med Softdisk-kollegaen Tom Hall brukte han teknologien for å sette sammen en versjon av det første nivået i Super Mario Bros. 3 (men med spillfiguren Dangerous Dave i stedet for Mario), og da John Romero og Jay Wilbur (som også jobbet hos Softdisk) så demoen foreslo de å vise den til Nintendo. De byttet Dave ut med Mario, og arrangerte et møte med konsollgiganten.

Nintendo ønsket ikke å gi ut eller lisensiere bort Super Mario Bros. 3. På åttitallet hadde en rekke av spillene deres funnet veien til ulike andre plattformer via lisensiering, men i 1990 hadde de for lengst besluttet at Mario og resten av gjengen skulle være eksklusiv for deres egne plattformer. Men de skal ha vært imponert, og gratulert Carmack og gjengen for det de fikk til.

Scott Miller, som var sjef hos Softdisk-konkurrenten Apogee, fikk imidlertid i stand en avtale med gjengen. Han så motorens potensiale, og betalte dem 2000 dollar i forskudd for å utvikle det spillet som etter hvert ble Commander Keen – id Softwares første spill.

 

2 kommentarer om “Se id Softwares Super Mario Bros. 3 i aksjon”

  1. Og for et spill det ble! Den første Commander Keen-trilogien er vel litt for simpel til at det ble en klassiker av det, men den andre trilogien (“Goodbye, Galaxy”) kan trygt hevde å være noe av det beste 90-tallet hadde å by på av 2D-plattformere.

    “Secret of the Oracle” (Keen 4), “The Armageddon Machine” (5) og “Aliens Ate My Babysitter” (6) var alle på konstant rotasjon hjemme hos oss. Herlige spill, masse hemmeligheter, en helt unik hoppestokkmekanikk, varierte landskap og digg, groovy MIDI-musikk—Keen var Mario for PC-er tidlig på 90-tallet, og er fortsatt riktig artig å sette seg ned med iblant.

    Svar
  2. Kan anbefale å lese «Masters of Doom» for de som ikke har gjort det for enda mer detaljer om historien bak Super Mario Bros. 3 for PC og hvordan det ble Commander Keen-trilogien i stedet!

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.