Lekkert actioneventyr inspirert av klassiske spill fra 16 bits-plattformene.
I dag ble det etterlengtede actioneventyret Hyper Light Drifter lansert på PC og Mac (konsollene får spillet senere i år), og skal vi dømme etter brukeranmeldelsene så langt, innfrir det forventningene. Spillet skal være inspirert av klassiske actioneventyr fra åtti- og nittitallet, men har moderniserte spillmekanismer.
Handlingen foregår i en ødelagt verden der du må legge ut på eventyr for å finne en kur for en sykdom som truer med å ta livet av deg. Men det du i all hovedsak finner er massevis av fiender som gjør alt de kan for å ta knekken på deg, og som om dette ikke var nok, er omgivelsene i tillegg fulle av feller.
Heldigvis kan du oppgradere våpnene dine, samt lære nye egenskaper, og forsøke å jevne ut oddsene litt. Spillets verden byr også på mengder av hemmeligheter som kan hjelpe deg, om du klarer å snuse dem opp.
Her er et par trailere som gir et inntrykk av spillets stemning og presentasjon:
John Walker klager over høy vanskelighetsgrad, så det lover ekstremt godt! Bør klare å bli ferdig med Samorost 3 i kveld, så da er nok fort dette neste på lista.
Spilt noen timer nå, og dette er et veldig bra spill. En slags blanding av de gamle Zelda-spillene og spill som Hotline Miami, uten at det er på langt nær like vanskelig, men man kommer til å dø mye, heldigvis alltid pga tabber man selv gjør. Spillet har et veldig tilgivende fortsettelsessystem, så det skal mye til for å bli frustrert her, selv om det er irriterende at spillet har en lang animasjon før man får fortsette.
Et par andre ankepunkter er at spillet er låst til 30 bilder i sekundet, og dette gjør at scrollingen hakker veldig, noe som gjør at jeg blir småkvalm. Jeg fatter ikke hva som er grunnen til denne begrensningen. Mulig for å få spillet til å kjøre bedre på de framtidige konsollversjonene. Dessuten er det å sikte med pistolen ekstremt unøyaktig, så jeg ender stort sett opp med å ikke bruke den. Spiller med en kontroller, siden tastatur og mus-kontrollene skal være forferdelige, men skulle ønske spillet hadde like gode tastatur/mus-kontroller som nevnte Hotline Miami. Da hadde spillet vært enda bedre.