Nytt selskap vil gjenopplive Commodore 64

The 64 er et Commodore 64-basert system planlagt både som håndholdt konsoll og Commodore 64-aktig datamaskin.

I går lanserte et britisk selskap en folkefinansieringskampanje for noe som kalles The 64. Dette er et system som minner mye om ZX Spectrum Vega – i praksis en Commodore 64 i et moderne skall. Man kan enten kjøpe systemet som en håndholdt spillkonsoll (som Vega+), eller som en egen datamaskin som ser ut som en krympet utgave av den originale «brødboks»-versjonen av Commodore 64.

Utviklerne planlegger å selge systemet med over 30 spill inkludert, men du kan selvsagt legge til andre spill også.

Håndholdt.
Håndholdt.

De to utgavene

Den håndholdte versjonen kontrolleres ved hjelp av en D-Pad, og får standard lydkontakt, micro-HDMI-port og micro-USB-port, men med mindre jeg har blitt helt blind står det ikke noe om for eksempel hvor stor skjermen er (eller hvor stor selve enheten skal være, for den saks skyld).

Datamaskin-versjonen er nok den som frister mest. Den får et fullstendig Commodore 64-tastatur, «cardridge»-port slik at du kan spille originale elektroniske spillkassetter, HDMI-port, port for SD-kort (rart ikke den håndholdte utgaven har dette), to USB-porter og standard lydkontakt.

Utviklerne vil også lage egne, digitale joysticker som man kan bruke sammen med systemet. Forhåpentligvis vil disse bruke standard USB-kontakter og kunne brukes på PC også – det begynner å bli en stund siden Speedlink la ned produksjonen av Competition Pro USB-joysticken.

Dessverre er det ingen bilder som viser hvordan disse skal se ut.

Datamaskin.
Datamaskin.

Hva er inni?

Innmaten sier de ikke mye om, men den skal være bygd på «helt ny kjerneteknologi basert på den klassiske Commodore 64-arkitekturen». Forhåpentligvis betyr dette at man ikke bare har puttet inn en Raspberry Pi med en Commodore 64-emulator på.

Hovedmannen bak prosjektet er Darren Melbourne, som har vært involvert i spillindustrien i mange år, og som også hadde en finger med i spillet da Commodore 64 DTV ble laget. Det var en Commodore 64 i en joystick – et glimrende lite system (designet av Jeri Ellworth, som nå jobber med utvidet virkelighet-systemet CastAR), men med alt for lav produksjonskvalitet på selve stikka.

Som du kanskje skjønner av navnet, har ikke utviklerne lisensiert Commodore-navnet fra de nåværende lisensholderne i Nederland. Men de har lisensiert alt annet – formen, BIOS-en og romfilene – fra emulatorspesialisten Cloanto, som eier rettighetene til disse i dag.

IndieGoGo-kampanjen går rimelig langsomt, og det virker som Commodore 64-miljøet generelt ønsker mer informasjon før de hiver seg på. Merk at utviklerne bruker «flexible funding»-modellen, som betyr at de beholder det de samler inn, uansett om de når målet eller ikke (man kan riktignok få pengene tilbake så lenge kampanjen er aktiv, om man ønsker det).

Målet er å lansere systemet i april 2017. Her er en videopresentasjon:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.