Denne svært realistiske simulatoren beskrives som romspillenes svar på flysimulatoren DCS.
Rogue System er et romskipspill som i utgangspunktet ikke virker helt ulikt Elite: Dangerous og Star Citizen, men der disse spillene ofrer realisme til fordel for tilgjengelighet og moro, velger Rogue System den tankegangen at det er realismen som byr på moroa i utgangspunktet. Her simuleres alt i detalj, fra måten objekter i verdensrommet beveger seg på til hvordan romskipets ulike systemer er avhengige av hverandre.
Nylig ble spillet lansert i «early access» på Steam, og selv om det ikke har fått særlig mange brukeranmeldelser, er de som er der alle positive. Men både utvikler Michael Juliano og anmelderne understreker at spillet fortsatt mangler svært mye av det planlagte innholdet, og strengt tatt ikke inneholder så veldig mye å faktisk gjøre (utenom eksperimentering med de realistiske systemene). Faktisk har spillet kun én tiendedel av innholdet fullversjonen etter planen skal skilte med.
Den endelige versjonen skal blant annet få en historiedrevet kampanje og flere oppdrag. Full støtte for modifikasjoner loves også. Utvikleren anslår at spillet fortsatt trenger 9-12 måneder før det er ferdig. I etterkant av ferdiglanseringen planlegges flere ekspansjonsmoduler med nytt innhold. Spillet er i stor grad et enmannsprosjekt, men utvikleren håper at «early access» salg kan hjelpe ham å ansette noen medhjelpere. Han står imidlertid ikke helt alene, ettersom rFactor-utgiver Image Space Incorporated har blitt med på laget.
Her er en trailer: