Den ferdige versjonen av rollespillet kommer heller ikke i år. Men nå vet vi hvem utgiveren er.
I en oppdatering på Kickstarter har inXile-sjef Brian Fargo fortalt at den ferdige utgaven av rollespillet Torment: Tides of Numenera ikke kommer før tidlig i 2017. Tidligere har studioet «hintet om» en lansering sent i år, men det skjer altså ikke. Spillet trenger mer arbeid, og studioet jobber blant annet med å finpusse all teksten. Totalt er det over én million ord i spillet.
Til gjengjeld skal alle som har støttet spillet på Kickstarter nå ha fått tilgang på spillets betaversjon, som er å finne på Steams «early access»-tjeneste.
Fargo røper også at de samarbeider med en utgiver om å oversette spillet til ulike språk. Hvilken utgiver dette er, og hvilke andre oppgaver denne utgiveren skal ha, vil de ikke ut med enda.
Torment: Tides of Numenera ble annonsert i 2013, og i forbindelse med folkefinansieringskampanjen ble det sagt at det skulle lanseres sent i 2014. Spillet er med andre ord godt på overtid nå, og som jeg nevnte sist gang det ble utsatt, mistenker jeg nok at det ikke er det spillet som har fått høyest prioritet hos inXile. De arbeider som kjent også med Bard’s Tale IV.
Rollespillet er en slags oppfølger til kultklassikeren Planescape: Torment, fra Black Isle Studios og Interplay.
Oppdatering: Det er Techland, studioet bak Dying Light, som blir spillets utgiver. For noen dager siden fortalte det polske selskapet at de skulle begynne å gi ut spill for andre utviklere, og det første spillet de gir ut blir altså Torment: Tides of Numenera.
I forbindelse med annonseringen har de lagt ut en fersk teaser-film fra spillet:
Jeg må innrømme at det er fristende å benytte seg av muligheten til å prøve beta-versjonen nå som vi har sjansen. Men om man skal tro anmeldelsen til RPS fra da versjonen ble sluppet til de mest generøse backerne, er det naturlig nok klokere å vente på det ferdig oppussede spillet.
Det er godt mulig Torment ikke har høyeste prioritet hos inXile nå, men situasjonen er sånn sett veldig lik siste halvdel av Wasteland 2-utviklingen, der nettopp Torment dukket opp og fikk førsteprioritet. Og det spillet gikk tross alt fra å være ganske middelmådig ved første beta-utgivelse til å bli et meget godt rollespill til slutt.