Det er 20 år siden den klassiske førstepersonsskyteren ble lansert.
Amerikanske id Software hadde allerede gjort førstepersons skytespill til den kuleste sjangeren på spillmarkedet med Doom, og den 22. juni 1996 tok de sjangeren til et nytt nivå med Quake. Her fikk vi fullstendig, tredimensjonale miljøer, støtte for 3D-kort gjennom OpenGL og heftige flerspillermuligheter.
Ikke bare det, men takket være enorme modifiseringsmuligheter, ble Quake en inngangsportal til en vanvittig mengde varierte spillopplevelser. Ikke bare skapte kreative utviklere sine egne enspillerkampanjer og spillkonsepter for flerspiller, men motoren ble også brukt til å lage alt fra bilspill (Quake Rally) til flyspill (AirQuake). Team Fortress startet også som en Quake-modifikasjon.
Spillmotoren ble også lisensiert bort til tredjepartsutviklere, noe id Software etter hvert tjente gode penger på. I årenes løp har Quake-motorens DNA funnet veien til serier som Call of Duty, Medal of Honor og Soldier of Fortune. Valve-klassikeren Half-Life kjører på en tungt modifisert versjon av Quake-motoren ved navn GoldSrc.
Der senere spill i Quake-serien har vært rimelig science fiction-fokuserte, hentet originalen mye inspirasjon fra mørk fantasy og skribleriene til H.P. Lovecraft. I enspillerkampanjen ble du sendt gjennom en portal til en annen dimensjon, og måtte utforske gotiske og middelalderske miljøer fulle av fryktelige monstre.
Utviklerteamet bak spillet er litt av et stjernelag. Det ble programmert av John Carmack, Michael Abrash og John Cash. Nivåene ble designet av American McGee, Sandy Petersen, John Romero og Tim Willits, mens grafikken ble laget av Adrian Carmack og Kevin Cloud. Musikken var det Nine Inch Nails-grunnlegger Trent Reznor som sto for.
Quake kan fortsatt kjøpes via digital distribusjon, og er til salgs på GOG og Steam.
Passer vel bra å lime inn denne linken i anledning denne saken, om man plutselig fant ut at man vil spille Quake igjen. :)
https://twitter.com/machinegames/status/746363189768650752?ref_src=twsrc%5Etfw