Har det en gang så nytenkende konseptet fortsatt en plass i flerspillermarkedet?
Før MOBA-sjangeren tok verden med storm, var det mange som (ganske riktig) mente at det neste store innenfor flerspiller kom til å bli en slags hybrid av actionspill og strategispill. Eksperimenteringen førte blant annet til spill som Savage, et lagbasert spill som kombinerer klassisk, førstepersons action med ressursjakt og basebygging i typisk sanntidsstrategistil.
Nå er Savage tilbake, for å by på et mer moderne alternativ til den altoverskyggende MOBA-sjangeren. I likhet med originalen kombineres sanntidsstrategi og førstepersons action, for opp til 16 spillere samtidig. Hvert lag har en kommandør som må gi ordre, og så må de andre spillerne forsøke å følge disse etter beste evne. Underveis må man utvide basen, sørge for lagets økonomi (og gjerne hindre motstanderen i å få ressursene de trenger), drive forskning og bygge beleiringsvåpen, samtidig som man koordinerer angrep og forsvar.
Nye Savage heter, passende nok, Savage Resurrection. Spillet har vært i «early access» en stund, og har fått rimelig god mottakelse på Steam. Det koster rundt hundrelappen akkurat nå, og utviklerne lover at selv om de selger kosmetiske tillegg, vil de ikke selge oppgraderinger, boosts eller andre ting som påvirker spillernes egenskaper.
Spillet skilter også med en øvingsmodus med datastyrte kommandører, der du kan spille alene («offline») eller med laget ditt. Det støtter selvfølgelig også LAN-spilling. Her er en trailer: