Alle gode ting er to for Arcen Games, som feilet på første Kickstarter-forsøk.
I oktober fortalte jeg at Arcen Games ønsket å folkefinansiere oppfølgeren til romstrategi-hiten AI War. Det gikk visst ikke så bra, og kampanjen ble kansellert da det ble klart at Arcen Games ikke ville nå målet på 300 000 dollar. Nå har de startet en ny kampanje, med kun 50 000 dollar som mål, og det har de allerede oppnådd.
Som i originalspillet, er målet i AI War 2 å bekjempe en mektig fiende som i praksis spiller et helt annet spill enn deg. Et av de sentrale konseptene går ut på å balansere handlingene dine med tanke på at jo mer krøll du finner på, jo mer oppmerksomhet vil fienden vie deg. Om du klarer å holde deg under radaren, slipper du lettere unna – men samtidig må du jo forsøke å vinne, også.
Den største nyheten denne gangen ser ut til å være flerspiller for opp til åtte spillere. Det vil nok endre mye, selv om det fortsatt er slik at dere spiller mot én mektig fiende (som alltid vil styres av datamaskinen). Her er Chris Park, som forklarer konseptet (og mer):
Fra 300 000 til 50 000?
Ifølge Arcen-sjef Chris Park, er grunnen til det mye lavere budsjettet denne gangen at de rett og slett ikke har like store planer for den første utgaven av oppfølgeren, og mange av tingene de opprinnelig ville legge inn i spillet blir nå spart til fremtidige ekspansjoner i stedet. Dermed kan de få ut spillet raskere, og til et lavere budsjett.
En av grunnene til at de opprinnelig la lista ganske høyt, var at Park ikke ønsket å si opp folk. Arcen Games har slitt veldig med økonomien i det siste; 4X-spillet Stars Beyond Reach har blitt utsatt på ubestemt tid, og In Case of Emergency, Release Raptor solgte så elendig at de bare ga opp hele greia, og gjorde spillet gratis.
Siden den første kampanjen feilet, har oppsigelsene vært umulige å unngå – men selskapet får i det minste en ny sjanse. Arcen Games har laget mange spennende spill, og det hadde vært trist om de gikk dukken.
Kickstarter-videoen: