Det omdiskuterte spillet har fått en stor oppdatering, med fokus på … basebygging?
Vi har i stor grad holdt oss unna sagaen om No Man’s Sky her på Spillhistorie.no, selv om vi må innrømme at vi også lot oss lure av promoteringen før lansering, og hadde svært høye forventninger til spillet.
Jeg tror ikke jeg har så mye å si her som ikke allerede har blitt sagt, men kortversjonen for de som akkurat har kommet hit fra Mars er at flere av de mest spennende tingene vi hadde blitt ledet til å tro om det endelige produktet viste seg å ikke stemme, og at spillet i manges øyne mangler dybden og variasjonen som skal til for å holde på interessen. Reaksjonene fra spillermiljøet lot ikke vente på seg.
Nå har utviklerne i Hello Games lansert en stor innholdsoppdatering til spillet, med det passende science fiction-inspirerte navnet Foundation. Denne legger til en hel haug nye elementer, slik som nye ressurser man kan finne og teknologier man kan forske på, samt en omfattende overhaling av grensesnittet (som har fått mye kritikk).
Slå deg ned på en vakker planet
Større nyheter inkluderer muligheten til å bygge baser, som man blant annet kan bruke til å drive litt innendørsbondegård i verdensrommet (tilsynelatende uten poteter?). Dessuten kan man bygge mer midlertidige leirplasser som kan fungere som lagrepunkt og senter for ressursinnsamling, om man ikke har tid til å bygge en skikkelig base.
Disse nyhetene akkompagneres av to nye spillmoduser, nemlig en kreativ modus der man slipper å bry seg med ressurser og en overlevelsesmodus der det å holde seg i live blir en mye viktigere del av opplevelsen.
Det er fint å se at spillet utvikler seg videre, og man kan jo håpe at det er på vei til å bli det episke romeventyret vi ble forespeilet oss. Men jeg skal innrømme at jeg ikke helt ser hvorfor de fokuserer på basebygging som førsteprioritet, med tanke på at målet med spillet jo er å reise gjennom universet, og dermed til syvende og sist forlate alt du lager av baser.
Det finnes mer enn nok spill som følger i Minecrafts fotspor, og det hadde vel vært viktigere for akkurat dette spillet å fokusere på å gjøre selve reisen mer interessant og spennende. Heldigvis loves vi også mer varierte planeter, automatiseringsmuligheter for ressurssankingen og et frakteskip som kan skreddersys som en mobil base. Det virker mer passende, i mine øyne.
Her er en videopresentasjon:
Spiller du No Man’s Sky, og hva syntes du i så fall om nyhetene?