Husker du trappene i Sierras gamle Quest-spill?

Det gjør skaperne av Stair Quest: Special Edition også.

Hvis du har minner fra de virkelig gamle Sierra-eventyrene, så husker du sannsynligvis trappe- og klatresekvenser der spillfiguren måtte navigere seg gjennom kronglete trapper som krevde piksel-perfekt presisjon. Ett lite feilsteg, og du falt ned og brakk nakken. «Håper det ikke er lenge siden du lagret spillet ditt!»

For de aller fleste, er nok bønnestengelen i King’s Quest I, plantelabyrinten i Space Quest II og trappene King’s Quest III ting vi helst vil fortrenge, men indie-utvikleren No More For Today Productions syntes derimot at disse sekvensene fortjener å minnes med et nytt spill, og har akkurat lansert Stair Quest: Special Edition.

Det var omtrent her jeg begynte å banne.
Det var omtrent her jeg begynte å banne.

Klatre, klatre, klatre, falle

Spillet gir deg i oppgave å finne The Orb of Stairs, noe som involverer å komme seg helskinnet opp mange, mange trapper. Det starter enkelt nok, men det blir raskt vanskeligere. Du kan selvsagt også gi tekstbaserte kommandoer underveis. «CLIMB STAIRS» hjelper deg dessverre ikke.

Det opprinnelige Stair Quest ble lansert i fjor, som en del av en spillutviklerkonkurranse. Men nå har det altså kommet en mer gjennomført Special Edition, med flere utfordringer og trapper å bryne seg på, samt en tekstparser som forstår flere kommandoer, mer musikk, og så videre. Spillet er gratis.

Jeg mistenker nok man skal være en rimelig spesiell type menneske for å faktisk fullføre dette spillet, men til å være et tullespill (som man jo strengt tatt må karakterisere det som), er det faktisk skikkelig gjennomført. Jeg liker spesielt godt de EGA-aktige bakgrunnene – dette spillet ser nøyaktig ut som et Sierra-spill fra 1987.

Et lite tips: Skru av num-lock, og bruk nummertastaturet i stedet for piltastene (jeg regner selvsagt med at alle har nummertastatur, og hvis ikke kan du angre nå!). Du kan også raskt stoppe opp, ved å gjenta forrige tastetrykk (altså, går du mot venstre, så stopper du ved å tryke venstre pil).

Og om det skulle være for frustrerende: Husk at dette syntes Sierra var en helt okay måte å øke vanskelighetsgraden i spillene sine på. Kanskje ikke alt var bedre før i tiden. Trailer:

En kommentar om “Husker du trappene i Sierras gamle Quest-spill?”

  1. Eneste korrekte måten å spille dette på er selvsagt med num lock på, og vanvittig rask veksling mellom to piltaster for å få figuren din til å gå på skrå! :P Etter å spilt en del Sierra-spill ble man ganske god til det…….

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.