Lysten på mer rollespillmoro i stil med Infinity Engine-spillene?
Som forventet, har Obsidian nå annonsert Pillars of Eternity 2. De har også startet en folkefinansieringskampanje for spillet, der de ber om 1,1 millioner dollar. I skrivende stund har de nådd 31 prosent av dette målet, så sjansene er vel små for at kampanjen feiler.
Mye blir likt
Pillars of Eternity 2 blir en mer eller mindre direkte oppfølger, der du fortsetter å spille helten din fra originalen. Etter å ha hersket i borgen din i noen år, skjer det rimelig uheldige at guden Eothas (som alle trodde var død) på mystisk vis klarer å ta bolig i den enorme statuen i hulesystemet under borgen, som så klatrer opp av bakken og stikker av.
Resultatet er naturligvis ganske fatalt for både borgen og de som bor der. Du overlever så vidt, men det viser seg at sjelen din har blitt koblet til guden, og dermed kan du ikke bare la noen andre ta seg av problemet.
Dermed kan vi se frem til nok et svært eventyr, med nye og gamle følgesvenner og i det som stort sett ser ut til å bli nye miljøer. I likhet med forgjengeren er det snakk om et gruppebasert rollespill der handlingen sees fra fugleperspektiv, og der kamp avgjøres i sanntid (men med muligheten til å pause og gi ordre underveis).
Denne gangen loves vi nyheter som dynamisk vær (fulgt av en tilsynelatende rimelig kraftig grafisk oppdatering), og dynamisk lys og skygge. Det ser også ut som de ulike innbyggerne i spillets verden vil følge langt mer realistiske daglige rutiner enn før, med jobber, avtaler og fritidssysler – litt som i klassikeren Ultima VII fra Origin Systems.
Planen ser ut til å være en lansering i løpet av første kvartal 2018. Her er en presentasjon av spillet:
Bare synd at den bruker en gameengine som har STORE tekniske problemer.
Jeg akspepterer ikke load/save problematikken.