Spillarkeologi: Frogger for Sharp MZ-700

Vi har bevart et bittelite stykke spillhistorie fra 1982.

Det er viktig å bevare og tilgjengeliggjøre klassiske spill før det er for sent, og for de eldste spillene begynner det virkelig å haste. Her snakker vi om kassetter og disketter som kan være 30-40 år gamle, og det er bare et spørsmål om tid før de blir helt uleselige. Ikke bare det, folk mangler generelt kunnskap, og de få eksemplarene som fortsatt eksisterer av enkelte spill, står ofte i fare for å bli kastet i forbindelse med flytting, rydding og arveoppgjør eller lignende.

Ganske stilig cover, egentlig.
Ganske stilig cover, egentlig.

Jeg har i større og større grad fått øynene opp for denne problemstillingen etter at jeg fikk min Sharp MZ-80A, og oppdaget at det var overraskende få Sharp-spill tilgjengelig på nettet. Så da jeg fikk sjansen til å kjøpe en versjon av et spill til Sharp MZ-700 som ikke virket mulig å laste ned noen steder, slo jeg til og kjøpte det.

Fra Frogger til Croaker

Spillet det er snakk om heter Frogger, og – vel, nå skjønner du kanskje hvorfor det ikke er tilgjengelig. Da spillet først kom ut i 1982, var industrien på mange måter en cowboyvirksomhet, og det er mulig den britiske utgiveren Solo Software slapp greit unna med å klone Frogger og gi det ut under samme navn som originalspillet fra Konami. Men slikt fungerte ikke i lengden, og senere relanserte de spillet under navnet Croaker. Den versjonen finnes faktisk på nettet, men jeg syntes det er litt viktig å også gjøre originalen tilgjengelig – den er tross alt med å vise hvordan holdningene til varemerker og opphavsrett var tidlig i industriens utvikling, og hvor raskt de endret seg ettersom den ble mer og mer profesjonell.

I forrige uke fikk jeg pakken med spillet i, og da var det bare å sette i gang med overføringen.

For å gjøre jobben, har jeg en kassettspiller koblet til PC-en. Den heter Plexgear Soundsaver, og ble kjøpt hos Kjell & Company for litt over ett år siden. Jeg antar at enhver kassettspiller med mulighet for å kobles til PC-en vil fungere like godt. Når kassettspilleren er koblet opp via USB, er det egentlig bare å velge den som inn-enhet i Audacity (eller et tilsvarende program), trykke rekord i programmet, og «play» på kassetten. Og så vente, og håpe.

Tittelskjermen.
Tittelskjermen.

Lydfilen kan spilles som den er i en japansk emulator for MZ-700, men den kan også overføres til et format som minner litt om .tap på Commodore 64. Det gjør jeg via et program som heter MZF-Studio. Alle Sharp-emulatorer jeg er klar over kan kjøre slike filer, og man kan også bruke MZF-Studio til å konvertere dem tilbake til lyd, og dermed spille dem inn på kassett igjen.

35 år gammel kassett

Det var langt ifra noen sikker sak at kassetten med Frogger på kom til å fungere. I og med at spillet kom i 1982, kan den være så mye som 35 år gammel. Jeg aner ikke hvordan den har blitt lagret i den halve mannsalderen som er gått siden lanseringen, men uansett er det helt sikkert at «best før»-datoen er passert for lengst. Jeg håpet spillet ville virke, men tok det ikke for gitt. Det realistiske utgangspunktet hindret meg likevel ikke i å bli ganske skuffet da jeg først prøvde å digitalisere spillet, og fikk Checksum Error da jeg lastet det inn i emulatoren.

Heldigvis var det lagret på begge sider av kassetten, så jeg hadde en ekstra sjanse – og det viste seg å være nok. Side B fungerte, og MZF-Studio godkjente lydfilen slik at jeg kunne ta vare på spillet. Der hadde jeg flaks. Om side B ikke hadde fungert, kunne kanskje en ekspert på slikt eksperimentert med å kombinere lydfilene fra side A og side B, og lappe sammen noe som funket, men selv ville jeg ikke hatt mulighet til det.

Yay! I mål!
Yay! I mål!

Den første gangen jeg prøvde å faktisk kjøre spillet, ble jeg imidlertid nok en gang skuffet over at ingenting skjedde. Men det hadde en ganske enkel årsak: Dette er et BASIC-spill, og på Sharp MZ-700 er det ikke slik at maskinen starter opp i BASIC, slik en Commodore 64 gjør. Med mindre du faktisk laster inn systemets BASIC-variant først, kan du altså ikke laste inn og kjøre BASIC-programmer. Etter å ha gjort det, kjørte spillet helt fint.

Enkle saker

Spillet er ikke veldig avansert. Det kunne nok lett ha glidd inn i samlepakken 75 Spill fra Data-Tronic uten å stikke seg alt for mye ut. I tillegg er kontrollene litt rare – du må manuelt trykke «space»-knappen for å slutte å bevege deg, noe som gjør ting et lite hakk mer komplisert enn de hadde trengt å være. Men det fungerer ganske glatt, og den tastaturbaserte grafikken er for så vidt ganske effektiv. Det har til og med en animert tittelskjerm!

Slik ser spillet ut i aksjon (spilt på emulator):

Reklame.
Reklame.

Nå som spillet er overført til PC, er det neste åpenbare steget å legge det ut på nettet, slik at andre kan laste det ned. Det gjør meg teknisk sett til en pirat, men jeg tror ikke noen bryr seg – og jeg har vel sagt litt om mitt synspunkt på akkurat den problemstillingen i en annen artikkel. Her kan du laste ned Frogger for Sharp MZ-700.

Forresten: Jeg vil avslutte med en liten bønn om at alle som har sjeldnere systemer, slik som en Sharp MZ-maskin, må sjekke hva dere har av spill og programvarende liggende på loftet. Det er godt mulig dere har ting som ikke finnes på nettet, og som dere altså ganske enkelt kan overføre til PC og bevare for fremtidens spillhistorikere. Alternativt kan jeg gjøre det for dere, om dere tar kontakt.

6 kommentarer om “Spillarkeologi: Frogger for Sharp MZ-700”

  1. Kult. Er det mulig å gjøre det samme med å koble stereoanleggets kassettspiller via lydkabel i audio inngangen på lydkortet? Fant noen turbotape kassetter og noen andre greier jeg er usikker på hva er, som kunne vært gøy å prøvd med…

    Svar
  2. Hei. Dette er mulig, men kan virke litt knotete om man ikke har gjort det før. I verste fall kan du måtte justere lesehodet på kassettspilleren din litt, og det er litt prøv og feil med ymse programmer som gjør om fra wav til tap. Jeg har hatt veldig godt hell med noe programmer som ble skrevet mest for å motbevise meg hardt og grundig om at dette var en dårlig måte å gjøre det på. Jeg har gjort noen endringer som passer mitt bruk av det og lagt opp en fil med programmene + litt instruksjoner her:

    http://colaku.com/~tomsk/c64tapwav/ (kan hende du må laste ned både ffmpeg og redist for aktuell arkitektur)

    For å dra ut filene til noe mer anvendelig i emulator kan du bruke et program jeg har kodet, TapEx, som du kan finne her: http://csdb.dk/release/?id=152328

    Skulle du trenge noe hjelp er det bare å sende en mail til adressen du finner i readme.txt i sistnevnte :)

    Svar
  3. ehm….du glemmer å skrive hvilken emulator du bruker? hvor får man tak i den? Har forresten en .wav fil av «star avenger» for sharp mz 700 liggende om det er av interesse

    Svar
    • Aha. Jeg vil anbefale at du prøver deg på den japanske emulatoren, den er litt mer vrien å sette opp, men den er bedre og er fortsatt under videre utvikling.

      (jeg kan evt sende deg filene du trenger om du tar kontakt via mail, adressen min står i Om oss under Annet i menyen over)

      Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.