Obsidian fikk inn 400 prosent av hva de ba om. Nå er det alle mann på dekk.
Etter noen uker med pengeinnsamling på folkefinansieringsportalen Fig, har kampanjen for rollespilloppfølgeren Pillars of Eternity II blitt avsluttet. Kampanjen nådde det opprinnelige målet på 1,1 millioner dollar i løpet av de første 24 timene, og endte opp med 4,4 millioner dollar – 400 prosent av målet.
Det må sies å være en rimelig stor suksess for Obsidian, som nylig ser ut til å ha blitt sparket fra sin rolle på World of Tanks-kloningen Armored Warfare.
Underveis i kampanjen nådde spillet en bråte ekstramål, som gjør at det blir større og mer rikt på funksjoner enn det som var planlagt. Alt fra nye figurer, nye landområder å utforske og muligheten til å innlede forhold med folkene som følger med deg på reisen i spillet vil nå bli inkludert.
Det er faktisk et par delmål igjen, og Obsidian har nå åpnet for backing via paypal, slik de gjorde med originalen. Heldigvis for oss som har lyst til å se spillet bli ferdigutviklet innen de neste 20 årene, ser det ikke ut til at de har tenkt å legge til nye delmål i det uendelige; lista går «bare» til fem millioner dollar. Spillet skal etter planen komme neste år.
Tradisjonell oppfølger
Pillars of Eternity II blir en mer eller mindre direkte oppfølger, der du fortsetter å spille helten din fra originalen. Etter å ha hersket i borgen din i noen år, skjer det rimelig uheldige at guden Eothas (som alle trodde var død) på mystisk vis klarer å ta bolig i den enorme statuen i hulesystemet under borgen, som så klatrer opp av bakken og stikker av.
Resultatet er naturligvis ganske fatalt for både borgen og de som bor der. Du overlever så vidt, men det viser seg at sjelen din har blitt koblet til guden, og dermed kan du ikke bare la noen andre ta seg av problemet.
Dermed kan vi se frem til nok et svært eventyr, med nye og gamle følgesvenner og i det som stort sett ser ut til å bli nye miljøer. I likhet med forgjengeren er det snakk om et gruppebasert rollespill der handlingen sees fra fugleperspektiv, og der kamp avgjøres i sanntid (men med muligheten til å pause og gi ordre underveis).
Denne gangen loves vi nyheter som dynamisk vær (fulgt av en tilsynelatende rimelig kraftig grafisk oppdatering), og dynamisk lys og skygge. Det ser også ut som de ulike innbyggerne i spillets verden vil følge langt mer realistiske daglige rutiner enn før, med jobber, avtaler og fritidssysler – litt som i klassikeren Ultima VII fra Origin Systems.
Her er mine inntrykk fra originalspillet, som også ble til etter en folkefinansieringskampanje.