Monkey Island-skaperens nye pek-og-klikk-eventyr er rett rundt hjørnet.
Thimbleweed Park er et nytt pek-og-klikk-eventyr fra noen av eventyrsjangerens viktigste utviklere. Nå har de annonsert spillets lanseringsdato, som er 30. mars. Bare én måned til, altså. I utgangspunktet kommer spillet til Windows, Linux, Mac og Xbox One, med flere plattformer i etterkant.
Eventyrspill slik pappa husker dem
Dette er et todimensjonalt eventyrspill av den virkelig gamle skolen, med et todelt grensesnitt der du finner seks forskjellige verb-knapper i bunnen av skjermen. Akkurat som i de to første Monkey Island-spillene, og andre klassikere slik som Indiana Jones & The Fate of Atlantis. For å gjøre noe, må du først klikke på det aktuelle verbet, og så tingen du vil manipulere.
Handlingen foregår i den vesle byen Thimbleweed Park, der ting generelt ikke virker helt på stell. En død person blir funnet i en park, og byens egne myndigheter virker ikke nevneverdig interessert i å gjøre noe med saken. I stedet kommer to etterforskere inn utenfra, fast bestemt på å komme seg til bunns i mysteriet.
Det hele foregår i 1986, og spillet beskrives som et «neo noir»-mysterium som tilsynelatende henter inspirasjon fra serier som Twin Peaks. Det er hele fem spillbare figurer som må samarbeide, en stor verden som må utforskes, og masse nøtter som må løses. I tillegg loves vi selvsagt store mengder humor.
Erfarne skapere
Spillets hovedskapere er Ron Gilbert og Gary Winnick, som jobbet sammen på det første pek-og-klikk-eventyret fra det som da het Lucasfilm Games, nemlig Maniac Mansion. Grafikken er det veteranen Mark Ferrari som har hovedansvaret for, og Zak McKracken-skaper David Fox er programmerer på spillet.
Ron Gilbert er forøvrig litt mer kjent som designeren bak The Secret of Monkey Island og oppføglgeren. Han har flere ganger sagt at han ønsker seg rettighetene til serien han skapte fra Disney. Men nå er det altså Thimbleweed Park alt handler om, og det blir spennende å se om han og teamet fortsatt har kontroll på sine gamle kunster.
Woho! Forøvrig glad de endret grafikkstilen fra det de opprinnelig viste fram i Kickstarteren. Det ser skikkelig lekkert ut!