Produsenten av Sinclair ZX Vega+ ba dem la være å publisere saken, og hevder de har mottatt dødstrusler.
Ifølge en rapport på BBC, har folkefinansieringsportalen IndieGoGo stengt kampanjen til retrokonsollen Sinclair ZX Vega+. Dette skal de ha gjort etter flere forsinkelser i de lovede leveransene, og manglende kommunikasjon mellom prosjektets skapere, og backerne.
Utsatt og utsatt
Kampanjen startet i februar i fjor, og opprinnelig ble backerne fortalt at konsollen skulle lanseres sommeren samme år – eller kanskje til og med litt før. Det skjedde altså ikke. Ifølge de siste meldingene fra produsenten, RCL, skulle leveringene starte 20. februar i år, men det har åpenbart heller ikke skjedd.
De forteller også at de opprinnelig ble bedt om å la være å publisere en artikkel om saken – folkene bak prosjektet mener å ha mottatt troverdige dødstrusler, og mente at publiseringen av BBC-artikkelen ville lede til fare for enkelte medlemmer av staben. BBC skal ha forsinket publiseringen i påvente av bevis på disse påstandene, men har ikke fått dette.
RCL har ikke kommentert saken, verken til BBC eller på prosjektets IndieGoGo-side, etter publiseringen av nyheten.
Støtte fra Sir Clive
Sinclair ZX Vega+ hadde støtte fra oppfinneren Sir Clive Sinclair selv, og kom altså fra et selskap som allerede hadde lansert én ny maskin basert på ZX Spectrum. Det virket med andre ord som en rimelig trygg kampanje i utgangspunktet, men etter de mange forsinkelsene er det naturlig nok flere som ønsker pengene tilbake.
Det at IndieGoGo har stengt kampanjen betyr selvsagt ikke noe annet enn at det ikke lenger er mulig for nye mennesker å backe prosjektet. RCL ser ut til å ha brukt IndieGoGo som en forhåndsbestillingsplattform, og de har fått en jevn strøm av nye backere i den siste tiden.
Det er liten grunn til å tro at dette i seg selv vil ha noen påvirkning på hvorvidt produktet faktisk blir fullført og levert. Men nå bør RCL rimelig raskt kommer opp med en troverdig fremdriftsplan og beviser for at de har ting på stell slik de tidligere har hevdet.
Ikke nødvendigvis representativt
Vi kan takke folkefinansiering for at vi har fått flere av de beste og mest interessante spillene lansert i senere år, og i forbindelse med nyheter som dette føler jeg alltid det er litt viktig å påpeke at de ikke er representative for hvordan ting vanligvis går.
Personlig har jeg backet 77 prosjekter på Kickstarter, og av disse er det ett som er så godt som kansellert (der utvikleren tilbød pengene tilbake, uten at jeg ønsket å utnytte meg av det tilbudet), ett som jeg har fått en betaversjon av, men som jeg tviler på det blir noe mer med, og ett som heter Star Citizen. Gudene vet hva som skjer med det.
Det er et par andre der ting har tatt mye, mye mer tid enn planlagt, men der jeg fortsatt er rimelig sikker på levering. Og så er det selvsagt noen der det endelige produktet ikke ble helt som jeg hadde håpet, men den risikoen må man være komfortabel med om man skal prøve seg på folkefinansiering.
Samtidig er det alltid viktig å være klar over at folkefinansiering ikke er det samme som forhåndsbestilling, og at man bør gå noen ekstra runder med seg selv før man punger store mengder penger – kanskje spesielt på maskinvareprosjekter som dette. Man investerer på en måte i utviklingen av et produkt, ikke det ferdige produktet (selv om det naturligvis er det endelige målet).