Eugene Jarvis-spillet Nex Machina kommer til PC også

Det nye samarbeidsprosjektet mellom Defender-skaperen og finnene bak Super Stardust-spillene blir ikke PS4-eksklusivt.

Nex Machina ble først annonsert på PlayStation Experience i fjor, og selv om jeg håpet det kom til å komme til flere plattformer enn PlayStation 4, har utviklerstudioet Housemarque – som står bak Stardust-spillene og Resogun – stort sett holdt seg til PlayStation i det siste.

Spillet ser kult ut.
Spillet ser kult ut.

Nå er det imidlertid klart at spillet kommer til PC også. Lanseringen ser ut til å skulle finne sted samtidig med konsollutgaven (noe som visstnok ikke har skjedd med et Housemarque-spill siden Supreme Snowboarding i 1999). Når spillet kommer vet vi imidlertid ikke.

Legendarisk utvikler

Nex Machina er et samarbeidsprosjekt mellom Housemarque og legendariske Eugene Jarvis. Hvis du ikke har hørt om Jarvis, tør jeg garantere at du har hørt om spillene hans – tidlig på åttitallet skapte han to av spillhistoriens mest populære og innflytelsesrike spill, nemlig det sideskrollende romskytespillet Defender og forgjengeren til dagens «twin stick shooter»-spill, Robotron 2084.

Det nye spillet er nok en «twin stick shooter» der du styrer figuren med den ene stikka og sikter med den andre – slik som i Robotron og Smash TV – og ser ut til å kombinere elementer fra japanske «bullet hell»-spill med fri navigering. Spillet skal blant annet ha et fokus på arkadeaktig konkurranse mellom spillerne, der man kjemper om posisjoner på topplisten.

I ekte Housemarque-stil ser selve spillet absurd lekkert ut, og siden spillet ser ut til å bruke en videreutviklet utgave av voxelteknologien fra Resogun, kan «alt» sprenges i lufta. Her er en fersk PC-trailer:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.