Enhanced Edition er rett rundt hjørnet. Når den er lansert, vil originalen ikke lenger selges separat.
Nedtellingen på www.planescape.com nådde null i går kveld, og dermed ble Planescape: Torment Enhanced Edition annonsert, som forventet. Kjapt forklart, vil nyversjonen by på høyere oppløsning, et nytt brukergrensesnitt og flere forbedringer og tillegg. Du kan blant annet zoome kameraet, raskt «loote» alt falne fiender har etterlatt seg, og så videre.
Hoveddesigner Chris Avellone er med på laget, for å sikre at nyhetene passer med hans originale visjon for spillet. I tillegg skal flere av nyhetene være mulig å skru av og på, slik at du kan spille spillet som det opprinnelig var, om du ønsker det.
Nyversjonen skal etter planen lanseres 11. april, så den er med andre ord rett rundt hjørnet. I tillegg til PC, Mac og Linux kommer den til Android og iOS, så du kan spille på nettbrettet ditt.
Et av tidenes beste rollespill
Planescape: Torment regnes som en bauta innenfor rollespillene, blant annet fordi det er så unikt. Det starter med at du våkner opp på et likhus, uten å vite noe om deg selv eller hva du har gjort før – og det viser seg i løpet av spillets gang å være ganske mye, ettersom du i praksis er udødelig.
Handlingen foregår i Dungeons & Dragons’ Planescape-univers, og spillet er fullt av unike og minneverdige steder og figurer. Fokus er i langt større grad på dialoger og utforsking enn det som er vanlig i rollespill, og mange av kampsekvensene kan man hoppe over hvis man er flink til å snakke for seg (eller finner en annen løsning).
Som vi fryktet, betyr lanseringen av nyversjonen at originale Planescape: Torment vil fjernes fra salg på GOG – men om du kjøper nyversjonen fra samme nettsted, vil du også få tilgang på originalen. Så vidt jeg kan se, gjelder dette kun GOG. Egentlig burde vel folk få velge selv hvilken versjon de vil kjøpe, men det er i alle fall fint at originalen inkluderes.
Her er en trailer fra Planescape: Torment Enhanced Edition:
I følge RPS har de ikke lagt ved noe som helst ekstrainnhold, de har kun holdt seg til bugfixing, tekniske oppdateringer og noen små forbedringer i gameplay. Det høres helt perfekt ut for min del. Men det at de trengte Chris Avellone for å hjelpe til med de enkle oppussingstiltakene høres rart ut. Mistenker at de først og fremst betalte ham for å kunne sette navnet hans på markedsføringen.