Sierra-spillet Codename: Iceman er ute på GOG. Det er veldig interessant, men også potensielt svært frustrerende.
Codename: Iceman er antakeligvis et av tidenes mest frustrerende eventyrspill, noe som er ganske ergerlig, med tanke på at det også har veldig mange positive aspekter. Spillet er en slags spionthriller designet av Police Quest-skaper Jim Walls, der du spiller en James Bond-aktig figur som er flink til å både flørte, skyte og styre ubåt.
Eventyrspill eller ubåtsimulator?
Det å styre ubåt er faktisk en veldig viktig del av spillet, og selv om det er imponerende hvordan Sierra har klart å legge inn en slags ubåtsimulator i eventyrspillmotoren sin, gjør flere designvalg at prosessen blir ganske så frustrerende. Og det er langt fra det eneste problemet – jeg nevner noen av de andre i et tilbakeblikk jeg skrev for noen år siden.
Men én ting skal Codename: Iceman ha: Det kan skilte med spillhistoriens mest «syttitalls» dansesekvens.
Nå er Codename: Iceman ute på GOG, så du kan kjøpe det om du vil. Hvis du skal spille det, bør du imidlertid regelmessig sjekke en «walkthrough» underveis (og ha mange lagrefiler!), for hvis ikke kommer du helt garantert til å sette deg fast fordi du glemte å plukke opp en bitteliten ting for et par timer siden, som ikke lenger er mulig å få tak i.
Heldigvis får du faktisk en offisiell hintbok med i pakken. Og manualen er i tillegg helt nødvendig å lese – det er ikke lett å styre atomubåt, tross alt. Du trenger også navigasjonskartet som følger med, til det som faktisk er en ganske kul gåte.
Forresten – Codename: Iceman bruker samme tekst/grafikk-grensesnitt som Quest for Glory II, som jeg driver og spiller gjennom for tiden. Har du fått med deg dagboken min?
For moro skyld, her er en video som viser ulike måter å dø i spillet. Den varer i 52 minutter. Spoilere, selvsagt.