Nå er nyversjonen av LucasArts-klassikeren Full Throttle ute

Det klassiske pek-og-klikk-spillet er ute i ny ham.

Etter å ha pusset opp de klassiske eventyrspillene Grim Fandango og Day of the Tentacle for moderne plattformer og spillere, har Double Fine nå lansert sitt tredje oppussingsprosjekt – Full Throttle Remastered. Spillet er ute både på PC (Steam, GOG) og PlayStation 4 & Vita.

Ny grafikk.
Ny grafikk.

Som i de andre nyversjonene får vi også denne gangen grafikk gjenskapt i høyere oppløsning (samt muligheten til å hoppe over til den gamle når som helst), forbedret kvalitet på lyden og en egen modus der vi kan høre kommentarene til originalskaperne underveis.

Eventyr på veien

Full Throttle er et motorsykkelepos satt til en dyster fremtid, der du spiller lederen for motorsykkelgjengen Polecats. Han blir viklet inn i et blodig maktspill om den eneste gjenværende ekte motorsykkelprodusenten, Corley Motors. Med din hjelp må han stoppe den onde forretningsmannen Ripburger (spilt av Mark Hamill), som ønsker å ta kontroll over selskapet.

Gammel grafikk.
Gammel grafikk.

Spillet kom i 1995, og ble et av de siste pek-og-klikk-eventyrene fra LucasArts. Det ble designet av Tim Schafer, som også leder utviklingen av nyversjonen. Hovedpersonen spilles av Roy Conrad, som dessverre døde i 2002.

Opprinnelig fikk Full Throttle litt kjeft for den korte tiden det tok å fullføre det – godt under ti timer, for de fleste. I dag er vi imidlertid ikke like kravstore hva spilletid angår, så det er neppe et like stort problem lenger.

Med tanke på hvor mye suksess Double Fine har hatt med sine LucasArts-nyversjoner, vil det bli interessant å se hva de gjør nå. Grim Fandango, Day of the Tentacle og Full Throttle er alle spill Schafer var tungt involvert i på nittitallet, og nå er det vel ikke så mye mer å hente fra den kanten.

Men med tanke på at selskapet ser ut til å ha et godt forhold til den nåværende LucasArts-eieren Disney, kan det jo tenkes de også får sjansen til å leke seg med spill Schafer ikke jobbet så mye med. Hvis de ønsker det, da.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.