Faktisk uten at skaperne visste om det.
Eurogamer har laget en artig liten video om en hendelse jeg ikke var klar over: Det originale XCOM-spillet, som het UFO: Enemy Unknown her i Europa, ble faktisk kansellert. Og det var først for et par år siden at originalskaper Julian Gollop fant ut av det.
Da Microprose fikk ny eier
Du kan se videoen for hele historien, men den kjappe versjonen er som følger:
Utgiver Microprose ble kjøpt av et selskap som het Spectrum Holobyte, og som var langt flinkere på flyspill enn strategispill. Da et team fra de nye eierne kom over til Storbritannia for å møte toppene i Microprose UK, så de over prosjektene som var under utvikling for å se om det var noen innsparingsmuligheter.
Konseptet bak UFO: Enemy Unknown er litt komplisert, så det virket ikke som de skjønte eller likte det. Resultatet var at Microprose UK fikk beskjed om å kansellere spillet. Men toppene i Storbritannia var helt uenige, og de kom senere sammen i et hemmelig møte der de bestemte seg for å trosse ledelsen i USA. De valgte også å ikke si noe om kanselleringen til utviklerne. Siden utviklingen i stor grad foregikk utenfor selskapets kontorer, og det ikke var et veldig dyrt prosjekt, var det ikke så vanskelig å skjule at utviklingen fortsatte.
Det var først da et stort prosjekt ble utsatt og Microprose desperat trengte noe å fylle, at Microprose UK avslørte at de hadde ignorert ordren de hadde fått. Og siden spillet på det tidspunktet nesten var ferdig, var det lettere for ledelsen å skjønne at det kunne bli en hit. Dermed ble spillet tatt inn i varmen igjen.
Julian Gollop jobber i dag med Phoenix Point, som låner mye fra det originale UFO: Enemy Unknown.