The Elder Scrolls III: Morrowind er 15 år

Det er femten år siden Bethesdas rollespill dukket opp i butikkene. Føler du deg gammel, nå?

Bethesda Softworks klassiske åpen verden-rollespill The Elder Scrolls III: Morrowind ble lansert den 1. mai 2002 i USA, og den 2. mai 2002 i Europa. Det er altså 15 år siden nå, noe som i alle fall for min egen del virker litt surrealistisk.

Morrowind er kanskje mitt favorittrollespill.
Morrowind er kanskje mitt favorittrollespill.

Det er også fascinerende, fordi det betyr at da Morrowind kom, så var det 15 år siden ting som dette: LucasArts lanserte Maniac Mansion, Sierra lanserte Leisure Suit Larry, Nintendo lanserte The Legend of Zelda i Europa, Square lanserte Final Fantasy i Japan, Sega lanserte Phantasy Star og FTL lanserte Dungeon Master.

Utviklingen i spillindustrien ser med andre ord ikke ut til å ha gått like raskt i de femten årene som fulgte Morrowinds lansering, enn i de femten årene som ledet opp til den.

Skulle egentlig ha kommet i 1998

Morrowind kom som sagt i 2002, og jeg husker det som et mildt sagt spektakulært spill da det kom ut. Faktisk var Morrowind antakeligvis det siste enkeltspillet som fikk meg til å oppgradere datamaskinen min – de på den tiden så spektakulære vannrefleksjonene var helt avhengige den da ganske nye generasjonen med skjermkort som støttet «pixel shading». Det var også litt greit å få kraft nok i maskineriet til kunne stille opp synsrekkevidden, slik at man fikk se mer enn ti meter foran seg.

Det var alltid mye tåke i spillets verden, fordi synsrekkevidden var så lav.
Det var alltid mye tåke i spillets verden, fordi synsrekkevidden var så lav.

Spillets verden så ikke bare spektakulær ut, den var virkelig spennende å utforske, også. Morrowind er vel så langt unna tradisjonelle Dungeons & Dragons som Bethesda noensinne har kommet, med sine askeørkener, mektige sopp-tårn, steampunk-ruiner og bygninger lagd av enorme fossiler. Spillet leverte en virkelig unik verden, som jeg savner den dag i dag.

En litt fascinerende sak er at Morrowind egentlig var under utvikling for lansering på nittitallet. Opprinnelig skulle nemlig spillet bruke en oppgradert versjon av motoren fra forgjengeren, Daggerfall (som kom i 1996), og da Bethesda først snakket offentlig om spillet, var det snakk om en lansering i 1998. Det skjedde ikke, og med tanke på hvor flott Morrowind var da det først kom ut, skal vi kanskje være glad for at ting gikk som de gikk.

Her er Morrowinds flotte tittelspor, komponert av Jeremy Soule:

Jeg husker fortsatt gåsehuden jeg fikk første gangen jeg hørte det temaet. Wow. Mer om Morrowind kan du forresten se i denne videoen, fra Lazy Game Reviews på Youtube:

Holder det ikke med videoer, kan du kjøpe spillet på GOG og Steam.

En kommentar om “The Elder Scrolls III: Morrowind er 15 år”

  1. Til tross for flere store svakheter er dette et av mine favorittspill noensinne. Følelsen av frihet og muligheten til å forme din egen historie i en fremmed, interessant verden har ingen andre spill klart å matche.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.