Jeff Minter gjenskaper det hemmelige arkadespill-eksperimentet som gjorde spillerne gale.
Polybius er et arkadespill visstnok laget av et selskap ved navn Sinneslöschen, som ble rullet ut i flere arkadehaller i Portland-området i 1981. Der ble spillerne tilsynelatende observert av mystiske menn i sorte dresser, mens de koste seg med det ekstremt vanedannende actionspillet. Senere fikk de fryktelige mareritt, søvnløshet, hukommelsestap og hallusinasjoner.
Etter noen måneder, forsvant alle versjoner av spillet sporløst. Først på slutten av nittitallet dukket det opp et eksemplar av spillets kretskort, men mesteparten av dataen på ROM-brikken var ødelagt.
Fra myte til PS4-spill
Alt det jeg skrev over, er nesten garantert bare tull – muligens delvis basert på en kombinasjon av reelle problemer med en tidlig utgave av Tempest og konseptet fra åttitallsfilmen The Last Starfighter. Men det har blitt en god historie ut av det hele, som nå har inspirert den legendariske, engelske spillskaperen Jeff Minter til å lage sin egen versjon av Polybius.
Minter startet sin karriere som utvikler av psykedeliske actionspill omtrent samtidig med at Polybius skal ha dukket opp i Portlands arkadehaller, og mange kjenner han som skaperen av spill som Attack of the Mutant Camels, Gridrunner, Llamatron, Tempest 2000 og Space Giraffe. Veteranens nyeste spill er altså Polybius, som kan spilles både med og uten PlayStation VR på PS4.
Som du kan se av videoen under, er det snakk om et raskt skytespill med psykedeliske grafikkeffekter, som i likhet med den muligens ikke-eksisterende inspirasjonskilden antakeligvis kommer til å gjøre deg ganske ør i hodet etter noen timers spill. Sekvensen som starter cirka 50 sekunder inn i videoen var litt voldsom selv i videoform, og jeg kan bare forestille meg hvordan den er med VR-briller på.
Polybius lanseres i morgen, 10. mai, på den europeiske versjonen av PlayStation-butikken. Som sagt kan det spilles både med og uten PlayStation VR.