Romskipspillet The Long Journey Home virker svært spennende. Nå har det fått lanseringsdato.
Tyske Daedalic Entertainment har annonsert at The Long Journey Home vil lanseres for PC den 30. mai i år. Det er ingen dato for konsollversjonene enda. Da utgiveren annonserte spillet i fjor, sa de at det kombinerer «det beste fra klassiske romeventyr som Starflight og Star Control II med gjenspillingsverdien til moderne Roguelike-spill».
På tur i verdensrommet
I The Long Journey Home leder du en ekspedisjon som har gått veldig galt. Menneskeheten har for første gang lykkes i å aktivere en «jump drive», men det som skulle være et kontrollert hopp fra ett sted til et annet, endte i stedet med å sende deg og mannskapet ditt til den andre siden av galaksen. Nå må dere, som tittelen indikerer, finne veien hjem.
Teamet består av fire mennesker, som kan velges fra et utvalg på ti forskjellige astronauter, hver med sine egne styrker og svakheter (og unike personlighet). Galaksen skapes på nytt hver gang, og skal være levende og dynamisk slik at du aldri helt vet hva du har i vente.
The Long Journey Home fungerer ikke som en typisk romsimulator i Elite-stil, men det å styre romskipet ditt er likevel ikke helt rett-frem. Du ser skipet ditt «ovenfra», og styrer det tilsynelatende litt som i Asteroids, samtidig som du må ta hensyn til tyngdekraften til planeter, stjerner og sorte hull. Planetene kan du forøvrig lande på, og utforske.
Underveis kan det også tenkes du treffer romvesener. Noen vil være hjelpsomme, mens andre har mindre til overs for deg. Du må nok også regne med å treffe noen som helst bare vil utslette deg. Dialoger med de ulike rasene blir en viktig del av spillet, som skal ha like mye tekst som «to romaner». Spennende! Her er en gammel trailer: