Som kaptein under andre verdenskrig har du ikke bare ansvar for å fullføre oppdraget, men også for mennene under din kommando.
I de fleste strategi- og taktikkspill er soldatene under din kommando enten anonyme, eller bare navn med et sett egenskaper festet til dem. Noen ganger klarer man likevel å få et slags forhold til dem, slik som i XCOM-spillene der man gjerne får noen favoritter i løpet av spillets gang, men stort sett betyr det lite hva som skjer med dem så lenge du klarer oppdraget.
I Burden of Command er det annerledes. Her får du rollen som kaptein under andre verdenskrig, og hvordan du forholder deg til mennene under din kommando er like viktig som hvordan du forholder deg til oppdraget du har fått. De ser opp til deg, og stoler på at du ikke bare har ordrene, men også deres beste i tankene når du tar beslutninger.
Turbasert taktikk og viktige valg
Spillets fundament er et turbasert taktikkspill, men avhengig av hva som skjer på slagmarken vil du også få opp historiebokser som forteller deg om situasjoner, der du må respondere med å velge en av flere muligheter. Litt som i The Banner Saga, Sunless Sea og så videre.
Burden of Command skal være svært realistisk. Teamet bak spillet inkluderer både aktive og tidligere medlemmer av militæret (både amerikanske og internasjonale styrker), alle slagmarkene skal være gjengitt i detalj, og utviklerne har leid in arkivister fra det amerikanske nasjonalarkivet for å sikre at ting er så autentiske som mulig. Handlingen er basert på ekte hendelser.
Når Burden of Command skal slippes vet jeg ikke, men ta en titt på det offisielle nettstedet for mer informasjon.