Det lekre enmannsprosjektet har fått utgiver, og kommer ut på Steams «early access»-tjeneste.
Transport Tycoon er fortsatt et av de aller beste spillene i sin klasse, og en av grunnene til det er sannsynligvis hvordan terrenget fungerer. I moderne spill i sjangeren har vi vakre, myke fjell og daler, som ser mye bedre ut enn Transport Tycoons isometriske, rutenettbaserte landskaper. Men til gjengjeld er rutenettet mye lettere å forholde seg til når du faktisk skal bygge noe.
Ja takk, begge deler
Mashinky har funnet en fiffig måte å kombinere gammelt og nytt på: I utgangspunket har spillet realistiske 3D-landskaper med jevne kurver, men når du bygger ser du terrenget akkurat som i Transport Tycoon, og byggesystemet ser ut til å fungere nesten helt likt. Når du er ferdig, blir banene du har laget glatte og jevne, og legger seg naturlig i terrenget.
Spillet er et enmannsprosjekt som utvikles av tsjekkiske Jan Zelený, men nå har det fått utgiver i form av britiske Excalibur Publishing (du husker dem kanskje som de som i sin tid ga oss den vestlige versjonen av kultklassikeren Space Rangers 2). Sammen skal de i dag lansere Mashinky på Steams «early access»-tjeneste. Der skal det etter planen være til 2019.
Zelený planlegger ukentlige oppdateringer, og vil jobbe tett med spillmiljøet for å forme det ferdige spillet. Tidligversjonen som lanseres i dag har to av syv planlagte historiske eraer, og fokus er på å spikre spillets kjernemekanismer. Senere vil nytt innhold og nye funksjoner (som flerspiller) gradvis legges inn. Her er en trailer fra spillet:
Denne ser jo ikke så dum ut. Må legges til min allerede altfor lange ønskeliste.
Ser godsaker ut den der ja…. ;)