Ny grav i EA-kirkegården

Utgiveren stenger Dead Space-utvikler Visceral Games.

Electronic Arts er notiriske for at de kjøper opp utviklerstudioer, driver dem i feil retning i noen år, og så legger dem ned. Vi kan nevne i fleng: Origin, Bullfrog, Westwood, Mythic, Maxis, Pandemic, Phenomic og halvnorske PlayFish.

James Bond: Everything or Nothing. Den første delen av totusentallet var preget av «storspill» som dette.
James Bond: Everything or Nothing. Den første delen av totusentallet var preget av «storspill» som dette. Bilde: Mobygames.

I går fikk listen over nedlagte EA-utviklere nok et studio, nemlig den gamle traveren Visceral Games. Dette er imidlertid et studio med en litt annerledes historie enn de andre i listen, ettersom de aldri har vært noe annet enn EA-eid – de startet som EA Redwood Shores i 1998, og det var først i 2009 at de fikk det litt mer uavhengige navnet Visceral Games.

Fra James Bond til Dead Space

Studioet lå altså i Electronic Arts’ hjemby, Redwood City i California. De hadde også et australsk understudio, som ble stengt i 2011. På totusentallet sto de for en rekke av Electronic Arts’ mange lisensspill, slik som The Godfather og en bråte James Bond-spill.

På denne tiden var EA kjent for middelmådige spillutgivelser med viktige navn, men da John Riccitiello tok over sjefsrollen fra Larry Probst, endret dette seg og EA-studioene begynte å fokusere mer på kvalitet. Denne satsningen ga oss blant annet titler som Mirror’s Edge fra Digital Illusions, mens Visceral Games ga oss sin største klassiker: Dead Space fra 2008.

Dead Space var en romgrøsser med System Shock-ambisjoner, som fungerte skikkelig godt. Men det gjorde muligens ikke Riccitiellos nye strategi, og verken Dead Space eller Mirror’s Edge ble noen voldsomt store salgssuksesser. I tiden som fulgte fikk det et par oppfølgere, mens Visceral også arbeidet med andre, mindre kjente titler.

Dead Space. Nå snakker vi.
Dead Space. Nå snakker vi. Bilde: Mobygames.

Star Wars-prosjekt

I de siste årene har Visceral Games jobbet med et ikke-annonsert Star Wars-spill. Ifølge en pressemelding fra EA, var dette et historiedrevet, lineært actioneventyr. Men EA har selvfølgelig fokustestet spillet, og lagt merke til «endringer i markedet», og det har blitt klart for dem at dagens spillere ønsker noe de kan «komme tilbake til i lang tid».

Altså, EA mener dagens spillere vil ha nettbaserte «spill som tjenester», antakeligvis fulle av «loot crates» og slikt, i stedet for solide enspillereventyr. Viscerals Star Wars-spill sendes nå til et annet studio, der det kan sløyes og gjenskapes som et nettspill. Det er i alle fall slik jeg tolker meldingen, som du kan lese under:

Posted by Patrick Söderlund

Our industry is evolving faster and more dramatically than ever before. The games we want to play and spend time with, the experiences we want to have in those games, and the way we play…all those things are continually changing. So is the way games are made. In this fast-moving space, we are always focused on creating experiences that our players want to play…and today, that means we’re making a significant change with one of our upcoming titles.

Our Visceral studio has been developing an action-adventure title set in the Star Wars universe. In its current form, it was shaping up to be a story-based, linear adventure game. Throughout the development process, we have been testing the game concept with players, listening to the feedback about what and how they want to play, and closely tracking fundamental shifts in the marketplace. It has become clear that to deliver an experience that players will want to come back to and enjoy for a long time to come, we needed to pivot the design. We will maintain the stunning visuals, authenticity in the Star Wars universe, and focus on bringing a Star Wars story to life. Importantly, we are shifting the game to be a broader experience that allows for more variety and player agency, leaning into the capabilities of our Frostbite engine and reimagining central elements of the game to give players a Star Wars adventure of greater depth and breadth to explore.

This move leads to a few other changes:

A development team from across EA Worldwide Studios will take over development of this game, led by a team from EA Vancouver that has already been working on the project. Our Visceral studio will be ramping down and closing, and we’re in the midst of shifting as many of the team as possible to other projects and teams at EA.

Lastly, while we had originally expected this game to launch late in our fiscal year 2019, we’re now looking at a new timeframe that we will announce in the future.

Bringing new Star Wars games to life for every passionate fan out there is what drives us as creators. It’s what has inspired us to deliver the massive new Star Wars Battlefront II experience launching in just a few weeks.  It fuels our live service in Star Wars Galaxy of Heroes.  Making games in the extraordinary Star Wars universe is truly a dream for so many of us at EA, and we have so many more experiences to come for players on every platform.  We want to take the time to get each game right, to make it unique, to make it amazing.

We look forward to answering more of your questions, and sharing more on our plans and timeline for this new Star Wars experience, in the months to come.

Det gjør meg ikke så voldsomt mye at Spillhistorie.no ikke er på Electronic Arts’ presseliste, for å si det slik.

2 kommentarer om “Ny grav i EA-kirkegården”

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.