Det blir neppe så mye mer nerdete enn dette

Roguelike-spillet Cogmind er ute på Steam.

Er det én ting jeg elsker med spillmediet, så er det den vanvittige bredden i hva vi kaller spill. Tenk at begrepet omfatter så vidt forskjellige opplevelser som Doom, TrackMania, Dota 2, Civilization, Divinity: Original Sin, R-Type, Football Manager, Dwarf Fortress, Monkey Island, Operation Flashpoint, Super Mario World og Dark Souls.

ASCII-eksplosjon.
ASCII-eksplosjon.

Bygg din egen robot

Et godt eksempel på denne bredden er Cogmind, som ble lansert på Steam i går. Jeg tipper at over 95% av tjenestens brukere vil forlate spillets Steam-side i forvirring etter å ha sett et skjermbilde eller to, men for en liten andel av spillere representerer spillet akkurat det de ønsker seg. Det er altså ikke så overraskende at spillet har få brukeranmeldelser … og at så godt som alle er positive.

Cogmind gir deg rollen som en robot, som må utforske og overleve i en dataskapt verden full av farer. Ved å finne eller røve til deg komponenter kan du gradvis bygge ut roboten din selv, og ta den i mange forskjellige retninger avhengig av hva du ønsker og hva du finner (samt hva som så ødelegges igjen, og må erstattes).

Spillet befinner seg i «roguelike»-sjangeren, noe det rimelig teksttunge grensesnittet ikke gjør noe som helst for å skjule. Snarere tvert imot; utviklerne skryter av det «mest avanserte terminal-grensesnittet noensinne». Jeg syntes det ser ganske sexy ut, skal jeg være helt ærlig.

Robotdeler.
Robotdeler.

Skal utvikles videre

Selv om Cogmind ble lansert på Steam i går, har det eksistert i spillbar form siden 2015. Som med «roguelike»-spill flest, er planen å fortsette å legge til funksjoner og nye elementer i lang tid fremover, så spillet er selvsagt ute i «early access». Utvikleren sier det vil være der i minst seks måneder, og at hvor lenge han jobber med spillet kommer litt an på suksessen det får.

Det understrekes imidlertid at Cogmind allerede byr på en komplett spillopplevelse. Spillet skal være balansert, ha mye innhold, og generelt være fritt for «bugs». Den videre utviklingen handler altså ikke om å gjøre spillet «ferdig», men å se hva mer kult det er mulig å gjøre med konseptet.

Her er traileren:

 

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar