Firaxis har annonsert Civilization VI: Rise & Fall, en ekspansjon som innebærer massive endringer for strategispillet.
Det er over ett år siden Civilization VI dukket opp, og dermed er det på tide med en stor utvidelse. Spillets første ekte ekspansjonspakke heter Rise & Fall, og skal lanseres den 8. februar.
Rise & Fall vil implementere store endringer i måten spillet fungerer på, blant annet ved å legge inn gullaldere og mørkealdere for sivilisasjonene. Disse periodene vil få både positive og negative konsekvenser, og vil også påvirke et annet nytt konsept, nemlig lojalitet.
Byer kan få nye eiere
Det vil nemlig være slik at byene dine nå har en verdi som indikerer hvor lojale de er mot styret ditt, og byer der denne verdien er lav vil kunne finne på å erklære uavhengighet eller til og med slå seg sammen med et annet rike – uten at de trenger å slåss for det.
Heldigvis er det også lagt inn måter å påvirke lojaliteten på, ved at du blant annet kan sende guvernører til de ulike byene dine. Du har en begrenset mengde av disse, og de har ulike egenskaper. I tillegg til å gjøre byene mer lojale, kan de påvirke dem i ulike retninger og gi dem unike bonuser.
Bedre allianser
Ekspansjonen vil også ha andre nyheter, slik som forbedrede allianser der man faktisk får genuine fordeler for å slå seg sammen med andre, og unike nødssituasjoner som kan oppstå hvis en sivilisasjon oppnår et kraftig forsprang.
Hvordan alt dette fungerer kan du lese i en bloggpost skrevet av Anton Strenger, som er hoveddesigner for den kommende ekspansjonen. Han sier at et mål med mange av endringene er å gjøre spillets sivilisasjoner mer dynamiske, kanskje litt inspirert av Paradox’ storstrategispill.
Ellers loves vi selvsagt nye ledere (ni i tallet) og sivilisasjoner (åtte), og skjermbildene tyder også på nye underverker av både den naturlige og menneskeskapte sorten. Her er en trailer, som dessverre ikke inkluderer video fra selve ekspansjonen: