Det første Final Fantasy-spillet ble lansert for nøyaktig 30 år siden.
Det første Final Fantasy-spillet ble lansert på den japanske versjonen av Nintendo Entertainment System den 18. desember 1987, og er dermed 30 år i dag. Det tok riktignok noen år før vi i vesten fikk stifte bekjentskap med Squares rollespillepos, og når jeg skriver «vi» er det litt misvisende. Den originale NES-versjonen kom nemlig aldri til Europa, mens amerikanerne fikk en lettere sensurert utgave i 1990.
Hadde lenge ønsket å lage rollespill
Spillet var hjertebarnet til Hironobu Sakaguchi, som lenge hadde hatt lyst til å lage et rollespill. Square var imidlertid ikke overbevist om at den typen spill kunne gjøre det spesielt godt på markedet, og det var først etter at Dragon Quest ble lansert til stor suksess av konkurrenten deres, Enix, at de ga prosjektet grønt lys.
Sakaguchi var inspirert av vestlige rollespill som Ultima og Wizardry, men ga spillet en særegen japansk stil. Han fikk med seg spilldesignerne Koichi Ishii og Akitoshi Kawasu, og kampsystemet var det i stor grad sistnevnte som sto for (igjen inspirert av vestlige rollespill, som Dungeons & Dragons).
Kenji Terada ble med for å skrive spillets handling, mens Yoshitaka Amano lagde mye av grafikken og den etter hvert så kjente musikkskaperen Nobuo Uematsu sto for spillets flotte lydspor. Programmereren var den iransk-amerikanske stjerneutvikleren Nasir Gebelli.
Opprinnelig skulle spillet hete Fighting Fantasy, men siden det navnet allerede var tatt i store deler av verden, gikk utviklerne for noe annet i stedet. Sakaguchi hadde egentlig tenkt å slutte som spillutvikler etter lanseringen, og utgiver Square slet i tillegg så kraftig med økonomien at man fryktet dette kom til å bli deres siste spill, så ordet Final virket som en passende erstatning. Litt ironisk, med tanke på hvor mange oppfølgere spillet har fått.
Utfordrende rollespill
I starten av spillet får du velge fire figurer fra seks forskjellige klasser, og gi dem navn selv. Handlingen sees ovenfra, der du vandrer rundt på et verdenskart og besøker ulike byer, huler og slott. Underveis treffer du grupper av monstre, som må overvinnes i turbaserte kampsekvenser.
Spillet er langt fra like historiedrevet som senere utgivelser i serien, og står i tillegg nærmere de vestlige inspirasjonskildene enn det nyere Final Fantasy-spill gjør. Det er blant annet svært utfordrende, og forteller deg sjeldent hvor du skal å gå for å komme videre.
Her kan du se første del av en gjennomspilling av hele spillet (der «grindingen» hoppes over til fordel for tekstbeskrivelser av hva som bør være målet i de ulike delene av spillet):