Men vi har i det minste World Games.
I morgen går det offisielle startskuddet for OL i Pyeongchang, men det er én vintersport du ikke vil få se i mesterskapet. Tønnehopping, eller «barrel jumping», der man tar på seg skøytene og kappes om å hoppe over så mange tønner som mulig. Lengdehopp, altså, bare med livsfarlige kniver på beina og knallhard is i stedet for sand.
Nå tror du kanskje jeg fantaserer, eller beskriver ett eller annet noen duster har gjort i håp om å oppnå klikk på YouTube, men dette var faktisk en reell idrett med verdensmesterskap og det hele. Bare se her:
Sporten skal visst ha sitt utspring i Nederland, der man i gamle dager hadde skøytekonkurranser på de lange kanalene, med tønner som hindere deltakerne måtte hoppe over underveis. Tidlig på nittenhundretallet ble sporten på ett eller annet vis populær i USA og Canada, og kanadierne prøvde så sent som foran Lillehammer-OL i 1994 å få sporten godkjent som OL-gren. Med tanke på noen av de sære sportene man har i OL for tiden, hadde kanskje tønnehopping passet godt inn – men den er altså ikke å finne på OL-programmet i år heller.
Commodore 64-klassiker fra Epyx
I stedet får vi kose oss med sportsspillet World Games, der vi får et slags alternativt OL med obskure idretter som klippestuping, okseridning, tømmerkasting og, eh, slalom. Her finner vi også tønnehopping, og det er faktisk ganske artig.
World Games kommer fra den tidligere storutgiveren Epyx, og følger i akkurat samme stil som Summer Games-spillene og Winter Games. Spillet er kanskje inspirert av den virkelige World Games-turneringen, som er en internasjonal turnering der man har alt fra karate til speedway. Men her blandes altså sommer- og vinteridrett om hverandre, og spillets åtte ulike disipliner foregår på helt forskjellige steder i verden.
World Games må vi nok snakke mer om en annen gang, for det er faktisk en av de store Commodore 64-klassikerne. Hvert av de ulike minispillene er underholdende i seg selv, og er lette å lære samtidig som de har overraskende mye dybde. Dessuten er spillet fullt av visuelle detaljer og små vitser, som er med å gjøre opplevelsen ekstra minneverdig.
Selve tønnehoppingskonkurransen foregår uansett på den måten at du først velger hvor mange tønner du vil prøve å hoppe over (verdensrekorden i virkeligheten er 18, satt av kanadieren Yvon Jolin i 1981), og så begynner alvoret. Du starter med å opparbeide deg så mye fart som mulig, ved å bevege joysticken fra side til side i en fast rytme. Når du nærmer deg tønnene må du trykke skyteknappen for å hoppe, og helst time hoppet ditt slik at du akkurat klarerer den første tønnen. Så er det bare å vente og se, om du klarer å hoppe over det valgte antallet tønner. Før du lander må du peke stikka nedover, for å rette ut beina og gjøre klar for landing.
I videoen under kan du se meg prøve å hoppe over så mange tønner som mulig, mens jeg demonstrerer noen av måtene man kan feile på. Alltid med vilje, selvsagt.