Richard Garriotts Shroud of the Avatar er ferdigutviklet om kort tid.
Tidligere denne uken skrev jeg at Hero-U, det nye spillet fra folkene bak Quest for Glory-serien, snart er ferdigutviklet. Nå følger nok et folkefinansiert spill fra en gammel kjenning, nemlig Shroud of the Avatar fra Richard «Lord British» Garriott, hovedmanen bak Ultima-spillene og MMORPG-spillet Tabula Rasa.
Spillet hadde suksess på Kickstarter så langt tilbake som i 2013, og ble tidliglansert sent året etter. Den ferdige utgaven skal slippes den 27. mars, ifølge Eurogamer.
Ambisiøst spill
Shroud of the Avatar er et ambisiøst forsøk på å kombinere historiedrevet enspillerrollespill og massivt flerspillerrollespill. Spillet skal ha en kampanje man kan spille helt frakoblet, med cirka 40 timer med innhold. I tillegg loves vi episodebasert innhold. Historieinnholdet er blant annet skrevet av Tracy Hickman, som har skrevet Dragonlance-bøkene.
Velger du å spille med andre, kan du spille i to ulike moduser; en der du kun spiller med venner, og en der du spiller med alle. Vi loves blant annet en spillerdrevet økonomi der man i ekte Ultima-stil kan lage og selge alt fra kaker til sverd, og muligheten til å skreddersy egne hus i spillets verden.
Interessant nok er ikke husene instanserte, noe som betyr at både utsiden og innsiden eksisterer i spillets felles verden. Det er flere eierskapsmodeller slik at man kan gå sammen om å eie og bo i et hus. I tillegg loves vi laug og egne, spillereide landsbyer.
Blandede reaksjoner
Alt dette lover godt for tilhengere av klassiske en- og flerspillerrollespill, men det skal sies at brukeranmeldelsene på Steam ikke er udelt positive. Med 627 anmeldelser så langt, er snittet «mixed». Det inkluderer anmeldelsene fra de siste 30 dagene også, så det ser ikke ut til å være slik at dårlige anmeldelser fra flere år tilbake trekker ned.
Men det gjenstår selvsagt å se hva spillerne mener etter at den endelige versjonen har kommet ut, noe som altså skjer den 27. mars. Her er en trailer:
NB: Toppbildet er basert på det jeg tror er et skjermbilde, men jeg har justert litt på fargene for å få det til å funke litt bedre på forsiden. Originalbildet finner du på Steam-siden.