Skjermbildegalleri: King’s Quest

Lurer du på hvordan de ulike versjonene av King’s Quest tar seg ut?

Denne artikkelen er en kompanjong til mitt tilbakeblikk på King’s Quest. Her kan du se sammenligninger av originalversjonen og den offisielle nyversjonen, samt hvordan originalversjonen tok seg ut på ulik grafikkmaskinvare.

Originalspillet

King's Quest på PCjr. Nesten identisk med den mer kjente PC-versjonen, men krokodillene i denne scenen er for eksempel litt annerledes. Ikke at det er så lett å se, da.
King’s Quest på PCjr. Nesten identisk med den mer kjente PC-versjonen, men krokodillene i denne scenen er for eksempel litt annerledes. Ikke at det er så lett å se, da.

King’s Quest ble opprinnelig lansert på IBM PCjr, en plattform som hadde mer avansert grafikkmaskinvare enn det ordinære PC-er hadde på den tiden. Dette resulterte blant annet i at spillet kunne gjøre bruk av 16 farger, mens tradisjonelle PC-spill kun hadde mulighet for fire farger samtidig i CGA-modus.

Skjønt; det var hvis de ble spilt på en tradisjonell dataskjerm. CGA har nemlig også en komposittmodus, for bruk på TV-apparater og egne monitorer. Denne modusen gjorde det mulig å vise flere farger, ved å manipulere måten pikslene ble vist på skjermen på. Komposittmodus ble brukt i mange tidlige PC-utgivelser, men ble mindre og mindre populær utover åttitallet.

Sierra var et av selskapene som støttet denne modusen, og den brukes blant annet i den første PC-versjonen av King’s Quest, som kom litt etter PCjr-versjonen. Denne var ikke MS-DOS-kompatibel, og kunne bare kjøres direkte fra diskett. Det var først i 1987 at spillet fikk en MS-DOS-versjon, og denne hadde støtte for 16-fargers EGA-modus slik at også PC-eiere fikk alle fargene slik de egentlig skulle være.

I galleriet under kan du se hvordan det tok seg ut. Bildene her er fra 1987-versjonen. Det er noen små, grafiske forskjeller på denne og originalen for PCjr, men EGA-bildene er i det store og hele representative for hvordan spillet opprinnelig så ut. Bildene i kolonnen til venstre er altså EGA, mens dem i midten er kompositt-CGA og de til høyre er standard CGA.

Kompositt-bildene er tatt ved hjelp av DOSBox’ emulatorfunksjon. Spillet vil antakeligvis ha sett litt annerledes ut på ulike skjermer. Her er noen flere bilder av spillet i kompositt-modus:

Og her har du noen flere bilder fra 16-fargersversjonen:

Nyversjonen fra 1990

Nyversjonen fra 1990.
Nyversjonen fra 1990 gjorde noen forandringer.

Med King’s Quest introduserte Sierra et spillsystem som fikk navnet AGI – en forkortelse for Adventure Game Interpreter. Dette var en slags motor som de kom til å bruke over mange år, og i en hel rekke spill. Originalutgavene av Police Quest, Leisure Suit Larry og Space Quest er noen eksempler.

Men med King’s Quest 4 i 1988 introduserte de en ny spillmotor, SCI (som står for Sierra Creative Interpreter). Mens AGI-motoren var begrenset til en grafisk oppløsning på 160×200 piksler, kunne SCI vise grafikk i 320×200-oppløsning. I tillegg hadde motoren støtte for lydkort, og et langt mer avansert grensesnitt.

I 1990 valgte Sierra derfor å hente frem igjen King’s Quest, og lage en ny versjon av spillet som kjørte på SCI-motoren. Den gjorde nytte av alle de tekniske nyvinningene, og selv om spilldesignet stort sett er det samme, ser det helt annerledes ut. Her er noen sammenligninger (originalen til venstre, nyversjonen til høyre):

Som du ser, har Sierra gjort til dels store endringer i flere av scenene. Her er flere bilder fra nyversjonen:

Det er ganske utrolig hva Sierra har fått til med bare 16 farger å velge mellom!

Du kan også ta en titt på lignende saker jeg laget om Quest for Glory (også fra Sierra) og The Secret of Monkey Island.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.